برچسب: سینمای ایران

شیار 143

از اشک های ناتمام مریلا زارعی تا تقدیم «چ» توسط حاتمی کیا به آبیار

نرگس آبیار درباره علت پرداختن به موضوع دفاع مقدس تشریح کرد: دفاع مقدس و جنگ چیزی نیست که تمام شود و هنوز هم ما اثرات آن را در زندگی خودمان می بینیم و شاید در تمام دنیا به این اندازه زمان جنگ در کشورمان طولانی نشده باشد. جنگ چون با مقوله مرگ سروکار دارد، هم برای پراختن عمق دارد و هم به دلیل وقایع و اتفاقات شگفت آور در سال های جنگ قابلیت پردازش دارد.

محمدرضا اسلاملو

«شهابی از جنس نور» به حال و آینده مردم ربط دارد

محمدرضا اسلاملو کارگردان «شهابی از جنس نور» گفت: این فیلم به حال و آینده همه مردم ربط دارد و وگرنه اصلا به سراغ ساخت آن هم نمی رفتم. و این را هم صادقانه می گویم اگر پیش از این اثری سینمایی در مورد این موضوع کار شده بود و کارگردان دیگری بود که این موضوعات و مخصوصا اتفاقات این سه سال اخیر لبنان و سوریه را به صورت سینمایی روایت کند من خیالم راحت بود.

بهروز شعیبی

شاگردی حاتمی‌کیا افتخار بزرگی است

بهروز شعیبی، کارگردان جوان سینمای ایران مسیر ورود به سینما را با فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا تجربه کرده است. شعیبی تماشای «چ» آخرین ساخته حاتمی‌کیا را تجربه لذت‌بخشی می‌داند.

چ

آرمانگرایی وجه ممتاز «چ»

ما چمران را به عنوان شخصیت بسیار آرمانگرا می شناسیم، تقابلش با اصغر وصالی که آن هم آرمانگرا بود تقابل روشی بود. اتفاقی که الان به شدت نیاز جامعه ماست.

محدتقی فهیم

جای خالی تصویر انقلاب و افتخارات مردم در سینمای ایران

آیا اکنون پس از سی و چند سال از نجات سینما توسط انقلاب نباید بپرسیم چرا جای تصویرهایی از بزرگترین تحول تاریخ معاصر در سینمای ایران خالی است. آیا مردم حق ندارند سینماگران و مسئولان سینمایی را به دادگاه وجدانشان بکشانند که چرا به این مهم ادای دین نمی کنید؟

برنامه ققنوس

کارکرد سنجی جشنواره در پیشبرد سینمای ملی

نوزدهمین برنامه«ققنوس» با حضور سیدجمال ساداتیان تهیه کننده و محمد سالاری کارشناس فرهنگی موضوع جشنواره فیلم فجر و جهت دهی سینمای ایران را روی آنتن شبکه چهار بررسی کردند.

ابراهیم حاتمی کیا

تجلیل هنرمند روزهای آتش و خون/ سکوت حاتمی‌کیا در جمع فرزندان شهدا شکست

ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسمی که در بین فرزندان شهدا برگزار می‌شد به ایراد سخنرانی پرداخت. سخنرانی‌ای که با اشک‌های حاتمی‌کیا و فرزندان شهدا شبی به یادماندنی برای او و فرزندان شهدا و ساختمان موسسه اوج، ساختمانی که خاطراتی حاتمی‌کیا از کشیک دادن در کنار این ساختمان در ایام دفاع مقدس، نکته غافل‌گیرکننده سخنرانی او بود به جای گذاشت.

مهمان داریم

سینمای امید را در کدام فیلم‌ها جستجو کنیم؟

ده فيلمي كه احتمال مي‌دهيم مخاطبان از تماشاي آن‌ها راضي برگردند. البته مواجه شدن با هر نوع شگفتي در روزهاي جشنواره دور از انتظار نيست. از درخشان درامدن فيلمي كه اصلا انتظارش را نداريد، تا نااميد شدن از ديدن فليمي كه به خوب بودنش خيلي اميد بسته‌ايد.

گیشه

تعارض گیشه و ارزش در سینمای ایران

سیستم توزیع و نمایش فیلم ها در سینمای ما، معیوب و بیمار است. وضعیت در این حوزه به گونه ای است که اغلب فیلم های ارزشی با حداقل فضا و زمان ممکن روی پرده می آیند و نشریات و رسانه های سینمایی نیز غالبا این گونه فیلم ها را بایکوت می کنند.

محمدحسین نیرومند

اصلاح الگوی تولید!

شهید آوینی بارها متذکر می‌شد که جامعه روشنفکری ما چشم‌هایش را بسته و نمی‌تواند باور کند انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرده است. خدایی که قبل از انقلاب اسلامی در افکار جهان متجلی بوده با خدای بعد از انقلاب اسلامی متفاوت است. جامعه هنری و روشنفکری ما به این مطلب بسیار مهم باور ندارد و از این جهت از مردم خودش عقب است، برای همین نمی‌تواند انتظارات مردمش را برآورده کند.

ناصر هاشم زاده

حر، سلمان و عمار سه سوژه جدید هاشم‌زاده

هاشم‌زاده، نویسنده فیلمنامه «بید مجنون» از انجام مراحل تحقیقات برای نگارش فیلمنامه سه فیلم سینمایی درباره حر بن یزید ریاحی، سلمان فارسی و عمار بن یاسر خبر داد.

حامد بامروت نژاد

آثار جشنواره عمار در فرانسه به نمایش درآمد

برخی آثار جشنواره عمارهم زمان با اکران کمدین معروف فرانسوی ” دیو دونه ” در فرانسه اکران شد . عمار کم کم راه ورود خود را به محافل خارج از ایران نیز باز می کنیم و همانطور که در ایران از محافل غیر رسمی شروع کردیم در خارج نیز از بدنه های غیر مرسوم سینمایی وارد فضای سینمایی شده ایم

محمدباقر مفیدی‌کیا

شباهات فیلم «لکه» با «آژانس شیشه ای»

محمدباقر مفیدی‌کیا می‌گوید شاید چون من در فضایی تنفس می‌کنم که آن زمان آقای حاتمی‌کیا تنفس کرده است و ممکن است چون موضعمان در فیلم سیاسی نزدیک به هم بوده، به لحاظ هنری هم تاثیر گرفته باشم و از اینکه بخواهم مونولوگ سنگین در فیلم بگذارم، ابایی نداشته باشم.

سهیل سلیمی

رسالت سینما مقاومت در برابر اشغال فرهنگی است

اساسا مقاومت‌ وقتی معنی پیدا می‌کند که اشغالی وجود دارد. وقتی کسی حمله می‌کند ما مبارزه می‌کنیم نه مقاومت. ما چه در ایران و چه در سراسر دنیا مورد اشتغال و هجوم غیر فیزیکی گروه محدود و اقلیتی به نام صهیونیسم هستیم و به همین دلیل است که مقاومت همیشه معنا دارد و همیشه در حال اتفاق است و فیلمسازی در این زمینه ضروری. رسالت سینما مقاومت در برابر اشغال فرهنگی است.