برچسب: سینمای دینی

منصور براهیمی

سلحشور یک قصه‌گوی مردمی است

يوسف سريال قصه‌گويي بود. اين قصه‌گويي از خود آقاي سلحشور نشأت می‌گرفت. اين مزيت بزرگ ايشان است كه به نظر من در سریال «حضرت موسي (ع)» خيلي بارورتر شده است.

رحیم پور ازغدی

رحیم پور ازغدی از «سینمای دینی و مفهوم‌شناسی تخیل و معنویت» گفت +دانلود صوت

کسانی قصد دارند به نوعی سینماگر مسلمان را با سلب مسئولیت مواجه کنند، در حالی که سینمای رحمانی امروز باید سینمای دعبلی باشد و در راه امر به معروف و نهی از منکر گام بردارد. اتفاقا سینمای دینی امروز باید بسیار قوی و موثر باشد و حقیقت عالم را به شکل هنری نشان دهد.

حجت الاسلام احمد رهدار

اهل دیانت باید با زبان هنر آشنا شوند

لازم است اهل دین درک هنری و اجتماعی خود را افزایش دهند و با زبان هنر آشنا شوند، افرادی که در سینمای ما هستند، تمرین می‌کنند تا زبان دین و انقلاب را یاد بگیرند

حسن رحیم پور

اگر نه «سینما» را می شناسید و نه «اسلام» را، چرا می خواهید فیلم دینی بسازید؟

برخی فکر می کنند سینمای مذهبی یعنی اینکه شخصی در فیلم به مسجد یا حسینیه برود در حالیکه فیلم دینی باید ارزش ها و معارف اسلامی را ترویج کند اما برای خدا یعنی مذهبی بودن تنها به این نیست که دین را فقط در فیلم ها در مسجد نشان دهید بلکه در بازار و جاهای دیگر هم نشان دهید.

هادی مقدم دوست

«سربه‌مهر»، دیدن «دیدنی» هاست

مقدم دوست معتقد است «سر به مهر» نه دیدن نادیدنی‌ها که اتفاقا دیدن «دیدنی‌» هاست.و این دیدنی‌ها چند سالی است که در سینمای ایران دیده نمی‌شود.

علی رضا پناهیان

دین و سینما

برخی سینما را فقط سرگرمی عنوان می‌کنند، کسانی که این لفظ را به سینما می‌دهند فرصت بزرگی را در تبلیغ دین و انقلاب از اهالی مومن و انقلابی می گیرند.

سر به مهر

«سربه مهر» درباره‌ی نماز نیست!

«سربه مهر» گام تازه‌ای در سینمای دینی است. سینمایی که قبل از آنکه بخواهد درباره‌ی چیزی باشد، باید بیانگر صافی روح پدیدآورش باشد و متجلی کننده‌ی مضمون بحث در داستان و فیلم.

شهریار بحرانی

کار اصلی سینما ترسیم افق‌های دوردست است

کارگردان «ملک سلیمان» گفت: از میان آثار هالیوود تعداد محدودی به بازنمایی جامعه اختصاص دارد اما غالب آثار آن شامل تعیین جهت‌ها و افق‌هاست. کار اصلی سینما ترسیم افق‌های دوردست و تصویری کردن آن است.

فيلم محمد(ص)

آنچه درباره‌ی فیلم محمد(ص) نشنیده‌اید +تصاویر

فیلم سینمایی محمد (ص) جدیدترین ساخته‌ی مجید مجیدی که پیش‌بینی می‌شود به دلیل مراحل مختلف پس از تولید به جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو نرسد از معدود پروژه‌هایی است که دست‌اندرکارانش ترجیح داده‌اند درباره‌ی آن کمتر اطلاع‌رسانی کنند اما خبرنگار ایسنا برخی عکس‌ها و اطلاعات منتشر نشده‌ی این اثر را که در پیگیری‌های خود به آن دست یافته است را منتشر می‌کند.

فيلم محمد(ص)

شاهد رونمايي از فیلم محمد(ص) در جشنواره خواهيم بود؟

در تاريخ سينما 200 فیلم با موضوع زندگی حضرت عیسی(ع)، 120 فیلم با موضوع حضرت موسی(ع) و 80 فیلم درباره دیگر پیامبران ساخته شده است، اما در این میان سهم پیامبر اسلام، فقط یک فیلم شاخص است و آن هم «محمد رسول‌الله» است.

سینمای عاشورایی

تأملی بر تعامل حقیقت عاشورا با سینما

یکی از قدیمی ترین الگوهای درام پردازی در هنرهای نمایشی و تصویری–از قبیل سینما، تلویزیون، پویانمایی، بازی های رایانه ای و …- تقابل خیر و شر بوده است. و مگر غیر از آن است که عاشورا، خود عیار و سنجشی برای دو گانه «خیر و شر/ حق و باطل» است؟

شهریار بحرانی

سینمای خوب، سینمای صالحین است

شهریار بحرانی در برنامه رادیویی فصل‌نو گفت: اگر بخواهیم صفت قرآنی برای سینمای خوب استفاده کنیم باید بگوئیم سینمای صالحین، سینمایی که هدف‌گذاری آن برای افراد و صفاتی است که در آینده خواهند آمد چرا که هدف‌گذاری آن بسیار بالا و آسمانی است.

فرج الله سلحشور

سلحشور: مسئولین جمهوری اسلامی با سینمای مذهبی مخالفند

معتقدم مسئولین جمهوری اسلامی، مسئولین فرهنگی هنری و نمایندگان مجلس با سینمای مذهبی مخالفند و صرفا به صحبت در این باره بسنده کرده اند اما در حقیقت سینما و تلویزیون موجود را با تمام زشتی ها و بدی های آن پذیرفته و در برابر تهاجم فرهنگی دشمن تسلیم شده اند.

دکتر مجید شاه حسینی

سینمای دینی، اقتباس مقدس

قبل از اینکه سینمای دینی متولد شود، همه به آسیب شناسی آن پرداختند و همین باعث شد که سینمای دینی قبل از تولد در حال نزع باشد؛ یعنی آن قدر نگران شعار دادن و دورویی در سینما هستیم که اصلا اجازه رشد سینمای دینی را نمی دهیم. آیا قرآن که سرشار از معجزات تصویری و کلامی است نمی تواند سوژه کارهای اقتباسی باشد؟

مجتبی راعی

در تئوری‌پردازی سینمای دینی تنبلی کردیم/ آیت‌الله جوادی‌آملی تنها پرچمدار این نهضت است

مجتبی راعی معتقد است اگرچه مطالبات دینی در دغدغه‌های کلان فرهنگی کشور امری بسیار جدی است اما در تئوری‌پردازی سینمای دینی به شدت کوتاهی کرده‌ایم و در حال حاضر آیت‌الله العظمی جوادی آملی به همراه گروه اندکی در حال پیگیری این مبحثند.

دهلیز

«دهلیز»؛ پلی از تاریکی به روشنایی

بستر نخستین ساخته بهروز شعیبی، نمایشی از زندگی امروزی ماست. زندگی پر پیچ و خم که حالا به آن نقطه‌ای به نام قصاص افزوده شده و در حال گسترش به تمام لایه‌های زندگی است.

دهلیز

چه چیزی سبب می شود «دهلیز» را دوست داشته باشیم؟

یک فیلم قصه گوی ساده است، یک اثر ساده و قابل تامل و البته دیدنی. ضعفهای فیلم کم شمارند و به عنوان یک فیلم اول از پختگی و سرراستی لازم برخوردار است. فیلم قصه تلخ خود را بدون زجرکش بیننده تعریف می کند.

جمال شورجه : استعداد های جوان، راه نجات سینمای ایران / نهادهای دینی داریم که فیلم سکولار می سازند

جمال شورجه : استعداد های جوان، راه نجات سینمای ایران / نهادهای دینی داریم که فیلم سکولار می سازند

فیلم‌هایی داریم در نهادهای دینی که نگاهی مسئولیت گریز دارند که با رنگ و لعاب دینی عرضه می‌شوند اما در جهت سینمای سکولار دینی هستند. اگر ما فیلمی بسازیم که اتفاقا رنگ و بوی دینی داشته باشد و حتی به مخاطب هم معرفت بدهد اما مخاطب را در شرایط فعلی به نوعی انزوا و گوشه‌گیری برساند، مخرب آموزه‌های دینی است.

دهلیز

تجربه ی سینمای دینی بدون شعار

این فیلم به صورتی هنرمندانه در گفتمان دینی قرار دارد. فیلم دینی، سردادن مقداری شعار نیست! سینما منبر نیست، جای موعظه و سخن رانی نیست! فیلم مذهبی یعنی هنرمند سینمایی باشی، مساله و مشکل اجتماعی را تشخیص بدهی، با دین و معارف دینی در حد کفایت آشنا باشی و با ترکیب هوشمندانه آنها فیلم بسازی.

حسن رحیم پور

فقط عشق و ایمان کافی نیست باید سینماگر هم بود

این تصویر که هر فیلمی در آمریکا هست سینمای بد و هرچه ما در داخل درست می‌کنیم سینمای دینی است طرز تفکر غلطی است. فیلم‌هایی خارجی‌ دیده می‌شود که کاملاً در راه آموزه‌های دینی است که مصداقی از سینمای دینی است. برای مثال اگر کسی در فیلمی بسیار زیبا روابط خانواده را نشان می‌دهد کاملاً در مسیر آموزه‌های دینی حرکت می‌کند.