تنها گناهش عاشقی بود
عمرانی را بی هیچ تردیدی می توان شاعر عاشقانه نامید. عشق در تمام اشعار شاعر حتی در شعر های آیینی و بسیار دینی او هم وجود دارد. عمرانی گویی بی عشق کاره ای نیست و شعرش بدون عشق به تکامل نمی رسد.
عمرانی را بی هیچ تردیدی می توان شاعر عاشقانه نامید. عشق در تمام اشعار شاعر حتی در شعر های آیینی و بسیار دینی او هم وجود دارد. عمرانی گویی بی عشق کاره ای نیست و شعرش بدون عشق به تکامل نمی رسد.
خلیل پیش از هرچیز آموزگار خوب و دلسوختة شاعران انقلاب اسلامی بود. این آموزگار تا آخرین لحظات نه تنها راست قامت بر عهد خود ماند، بلکه راستی را به راستقامتان جوان شعر انقلاب اسلامی هدیه کرد.
علیرضا قزوه پس از انتشار بیانیه دهها هنرمند در دفاع از عزای سیدالشهدا، از دیگر هنرمندان و شاعران خواست بیانیه «دفاع از عزاداری حضرت سیدالشهدا علیهالسلام» را امضا کنند.
علی انسانی از انتشار مجموعه اشعار خود با عنوان «با یار» شامل اشعار آئینی، اخوانیات، غزلیات و قطعات تا پایان سال جاری خبر داد.
محمدرضا سهرابینژاد با انتقاد از اینکه وزارت ارشاد شاعران پیشکسوت را تنها گذاشته است، گفت: استاد حسان چون تریبون ندارند و عضو باندی و جایی نیستند برای نسل بعد مقداری ناشناس ماندهاند.
ما میبالیم که کاروان شعر آئینی، کاروان سالاری همانند چایچیان و سایر پیشکسوتان را بر خود جای دادهاند که سالهای سال بیاحترامیهایی را شنیدهاند. و لب به شکوه باز نکردند و به کارشان پرداختهاند چرا که رسالتی که این شاعران دارند با اقبال زیاد میانه زیاد خوبی ندارند.
علی رضا قزوه در آیین رونمایی از کتاب «انگشتری سوم خاتم» گفت: در جنایات اخیر و فجایای سوریه فقط فرهنگ عاشورایی و بسیجی میتواند به داد شیعیان برسد.
هفتمین جلسه از سلسله نشستهای «شب شاعر» با حضور حاج علی انسانی و سعید حدادیان به تجلیل از شاعر آیینی و انقلابی معاصر، استاد حبیب چایچیان (حسان) اختصاص دارد.
قرار است هفتمین شب شاعر به یکی از پیشکسوتهای شعر آیینی استاد حبیب چایچیان (حسان) اختصاص یابد. به همین جهت به سراغ ایشان رفتیم تا با وی در مورد خودش و شعرش مصاحبه کنیم.
در شب شعر اصحاب الحسین (ع) که در مشهد مقدس برگزار شد، سید حمیدرضا برقعی شاعر جوان آئینی قصیده تاره خود را درباره واقعه کربلا قرائت کرد.
استاد حسان شاعر دائمالذکری است که هرگز بی وضو لب به نعت و منقبت حضرت سبحان و خاندان رسالت علیهمالسلام باز نمیکند چرا که او خوب میداند راز و رمز راهیابی به خلوت انس حضرت دوست «مَحرم» شدن است.
در رباعیها هم همین را گفتم که عاشورا صرفا در مرثیه خلاصه نمیشود این سخنی است که ما از استادان آموختیم. استاد مجاهدی، دکتر سنگری و بسیاری عاشورا پژوهشان همه روی این نکته دست گذاشتهاند.
رضا اسماعیلی، شاعر، با بیان اینکه برخی از شعرا و مداحان میخواهند به بهانه گرفتن اشک هر موضوعی را وارد مدح اهل بیت(ع) کنند، گفت: اشک را به بهای شعور بگیریم نه شور. شعری برای مخاطب عام بخوانیم که معرفتش بیشتر شود.
مودب شاعر و رئیس موسسه شهرستان ادب معتقد است سرودن اشعار مذهبی باید تکیه بر مطالعات تاریخی و حدیثی باشد تا به عنوان شعر سالم و صحیح شناخته شود، این شعرها شاعر را در دل متن تاریخ و حدیث باید به دیدار اهلبیت(ع) نائل کنند.
متأسفانه در میان گاه در میان برخی از شعرا و مداحهان، غم نان جایگزین غم جان میشود، رسیدن به تأیید آلالله سیر و سلوک میخواهد و با نگاه کاسبکارانه به دست نمیآید.
اسرافیلی شاعر پیشکسوت معتقد است که بیرون کشیدن امکانات معنایی، تربیتی، انسانی و کشف زوایای پنهان واقعه عاشورا کار شاعران این حوزه است، آنها میتوانند از طریق این فرایند حادثه بزرگ عاشورا را برای نسلهای خود زنده و درسآموز نمایند.
علي (ع) هميشه بزرگ است در تمام فصول / امير عشق هميشه امير ميآيد
رسولی کز غدیر خم ننوشد / ردای سبز بعثت را نپوشد
دو شعر زیبا پیشکش به ساحت امام هادی (ع)
تقدیمی به ساحت مقدس امام محمد باقر (ع)
پیشکش به ساحت جواد الائمه علیه السلام
به گمان من این کاری است ضروری که متأسفانه از چشم بیشتر شاعران ما دور مانده است. به راستی در سلوک دینی ما رفتارهای قابل نقد نمیتوان یافت؟ به واقع بیشترین نقش دین برای یک جامعه، نقش هدایتی آن است که در شعرهای مذهبی ما غالباً به فراموشی سپرده شده است..
غزلهای حدادیان در این مجموعه مضمونهای متفاوتی دارند از غزلهای عاشقانه بگیرید تا غزلهای آیینی. ویژگیهای غزلهای آیینی حدادیان هم سرشار بودن از عشق است و عاشقانه نگاه کردن او و استفاده از کنار هم چیدن واژهها برای ایجاد اشعار خوش آهنگ و دل نشین.