برچسب: محمدتقی فهیم

محمدتقی فهیم

آینده‌داری آبیار از فیلم اولش معلوم بود/ وضعیت سینما اسفناک است

محمد تقی فهیم منتقد سینمای ایران در جلسه نقد و بررسی فیلم «اشیاء از آنچه …» ساخته نرگس آبیار گفت: «اشیاء از آنچه …» نشان می دهد که یک کارگردان آینده داری پشت فیلم قرار دارد که خودش را در فیلم دوم به مردم معرفی می کند.

ملخی که غول شد

روایت «ملخی که غول شد» در سینما روایت

عباس کریمی منتقد سینما گفت: فیلم«ملخی که غول شد» نام خوبی دارد و کارگردان از چاپ ملخی برای نام فیلم استفاده کرده و این تضاد بین ملخ تا غول شدن یک روزنامه، جذابییت زا است.

سینما روایت

فیلمسازی دولتی ما اپوزیسیون است

هیم گفت: بودجه ۱۰ الی ۱۲ میلیاردی مرکز چه می‌شود؟ چگونه خرج می‌شود؟ زمانی که طرح‌های پذیرفته شده توسط مرکز را مرور می‌کنیم، درباره همه چیز طرح تصویب کرده‌اند به جز درباره مستند بحران و مستندهای استراتژیک.

محدتقی فهیم

«ملال» ، ژانر ابداعی سینمای ایران

سینما می تواند و باید جامعه و پیرامونش را آسیب شناسی کند ، نقد قدرت کند ، مدافع مظلومان باشد ، قهرماند بیلفریند ، اخلاقی عمل کند ،پند و اندرز بدهد یا ندهد ، سیاهی ها و پلشتی ها را ببیند ، اما در بیننده ملال ایجاد نکند حتی وقتی او از سالن بیرون می آید «حال» اش خوب شده باشد.

محدتقی فهیم

جای خالی تصویر انقلاب و افتخارات مردم در سینمای ایران

آیا اکنون پس از سی و چند سال از نجات سینما توسط انقلاب نباید بپرسیم چرا جای تصویرهایی از بزرگترین تحول تاریخ معاصر در سینمای ایران خالی است. آیا مردم حق ندارند سینماگران و مسئولان سینمایی را به دادگاه وجدانشان بکشانند که چرا به این مهم ادای دین نمی کنید؟

جشنواره بین المللی فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر و مسئله سینمای سیاسی

انتشار مصاحبه هاوارد گوردون (فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی) سازنده سریال های ۲۴ و میهن، در روزهای اخیر، بیش از پیش تاکیدی بر عملکرد سیاسی سینما در جهان است. او افتخار می کند که به دستور رییس جمهورشان به سوژه ایران پرداخته و مطابق سیاست های کلان امنیتی کشورش مسیر قصه و فرجام کاراکترش را تغییر داده است. کارگردان آرگو نیز با افتخار ، عملیات یک جاسوس آمریکا درایران را به پرده می کشد، در گلدن گلوب و اسکار هم سرافرازانه ظاهر می شود، رسانه های ما هم مراسم را پوشش می دهند. اما فیلمساز جوان داخلی که درباره موضوع هسته ای فیلم ساخته به جایی می رسد که علنا از سیاست سازی ابراز ندامت کند.

تنهای تنهای تنها

در ستایش «تنهای تنهای تنها»

قصه‌ای پرمایه با ایده نسبتا ناب، موضوعی تازه و باطراوت، مضمون و مفاهیمی مهم و قابل تعمیم به جهان، لحنی بومی و با شناسنامه، قالب و رویکرد طنازانه، شخصیت‌های ملموس و دیگر عناصری که لازمه یک فیلمنامه قدرتمند است در این فیلم وجود دارد.