برچسب: مدیریت فرهنگی

تولید فرهنگی یا تجارت فرنگی؟

غرب‌زده‌ها کی‌اند مگر؟ نه آنها که بی‌توجهند به گنجینه‌های خودی و سرمایه‌های ملی و داشته‌های این مردم؟ چه فرقی می‌کند که تو نادر مهدوی و بیژن گرد را در اثبات غرب از یاد ببری یا در انکار غرب؟

فرج الله سلحشور

سلحشور: مسئولین جمهوری اسلامی با سینمای مذهبی مخالفند

معتقدم مسئولین جمهوری اسلامی، مسئولین فرهنگی هنری و نمایندگان مجلس با سینمای مذهبی مخالفند و صرفا به صحبت در این باره بسنده کرده اند اما در حقیقت سینما و تلویزیون موجود را با تمام زشتی ها و بدی های آن پذیرفته و در برابر تهاجم فرهنگی دشمن تسلیم شده اند.

روح الله رشیدی

خطی که باید شکسته شود

لشکر خوبان، کارش همواره خط‌شکنی بوده؛ این بار هم که این لشکر به خط زده، امید می‌رود معبری بگشاید برای عبور ما از شهر غفلت… تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی، بدجور در حال فراموشی است و هزاران راه نرفته، پیش روی ما.

حسن رحیم پور

تقریظ‌های رهبری نشان می‌دهد خاکریز هنر انقلاب سوراخ است

مقام معظم رهبری تنها آخوند و تنها مسئول در انقلاب بودند که به تولید آثار دفاع مقدس و انقلاب تاکید داشتند. ایشان با مطالعه آثار نوشته شده در این زمینه و نوشتن تقریظ‌های مختلف بر این منابع می‌خواهند بگویند که خاکریز هنر انقلاب اعم از رمان و سینما سوراخ است و باید ترمیم شود.

جواد اردکانی

جهاد، «نوشدارو»ی تحریم ها

تجربه نوشدارو نشان می‌دهد که اگر ما بپردازیم به دغدغه مردم و چیزی که در زندگیشان جریان دارد مثل قصه تحریم‌ها، خوب مردم می‌نشینند و می‌بینند. به ویژه که اگر شما کمی واقع بین‌تر جلو بروید و جنبه انتقادی و آسیب شناسی هم در کار داشته باشید. نمی‌شود که ما بگوییم در قصه تحریم‌ها یا بومی‌سازی صنعت یا بحث انرژی هسته‌ای، فقط یک دشمن خارجی داریم که نشسته و توطئه می‌کند و این طرف ما خودمان هیچ مشکلی نداریم.

گذشته

انتخاب «گذشته»، سیاسی یا سینمایی؟

از سویی شنیده می شود که شوق افراطی برای دریافت اسکار ، انگیزه اصلی این معرفی نا به جا بوده است . و این از دو حال خارج نیست . یا امثال اسکار سالی سیاسی خواهد داشت و در این حال جایزه اش را مانند سال گذشته ، احتمالا از دست مقامات کاخ سفید به فیلمی ضدایرانی ، ضداسلامی یا حداقل ضد اخلاقی تقدیم خواهد کرد.

نادر طالب زاده

طالب زاده: تعطیلی ضدصهیونیستی ترین کنفرانس کشور، غیر قابل فهم است

نادر طالب‌زاده ضمن انتقاد از تعطیل شدن جشنواره افق‌نو گفت: اینکه ضدصهیونیستی ترین کنفرانس کشور تعطیل شود غیر قابل فهم است. توقف این جشنواره حرکت بسیار اشتباهی است و حقی است که به گردن جمهوری اسلامی می‌ماند که شما نخبگانی ضدصهیونیستی و ضدسیاست‌های خارجی آمریکا را می‌توانستید دعوت بکنید و از آنها استفاده بکنید و نکردید.

کتاب دفاع مقدس

چیدن میوه از نهالستان!

نکته پر درد ماجرا اینجاست که همه، ضرورت قصه و داستان در سینما را می دانیم. از طرف دیگر همه می دانیم در مورد موضوعاتی مانند دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی حرفهای نگفته ای وجود دارد و از وجه سوم همه دغدغه کار و تولید داریم اما عملمان با دغدغه هایمان متفاوت است.

علی محمد مودب

شعر امروز، آنچه هست و آن چه باید!

شب هاي شعر انقلاب بهانه اي است براي تذكر اين معني كه شعر به عنوان ثروت ملي ما و وفادارترين هنر به آرمان هاي انقلاب كبير اسلامي، سهم و جايگاه مناسبي در سياستگذاري ها و برنامه ريزي هاي كلان فرهنگي ندارد.

اگر هدف گرفتن اسکار است، «خانواده محترم» شانس بیشتری دارد!

آیا هدف از شرکت در اسکار فقط کسب جایزه است؟ اگر این پیش‌فرض صحیح باشد پس طبیعی است که فیلم‌های خودمان را نیز با توجه به ملاک‌های داوری آنها بسازیم اما بهتر است قبل از آن صادقانه به این پرسش جواب بدهیم که: «به نظر شما آیا فیلم یک خانواده محترم شانس بیشتری برای کسب جایزه اسکار ندارد؟»

گذشته

چگونه هویت ایرانی را نابود کنیم؟

انتخاب فیلمی که هیچ درک و شهودی از ایران ندارد و نه در فرم و نه محتوا می‌تواند سنخیتی با سینمای ایران باشد و نام فیلم ایرانی به خود بگیرد، نوعی فرار به جلو و ادامه همان ماجرای پوشاندن ضعف های اساسی سینما است.انتخاب فیلم گذشته به عنوان نماینده ی ایران نه تنها امری غیر کارشناسی بلکه خیانتی به هویت فیلم سازی ایرانی و نابود کننده ی هویت ایرانی است.

محسن کاظمی

تاریخ شفاهی، تاریخ طبقات ساكت جامعه

تاریخ شفاهی آمد تا بگوید تاریخ متعلق به همگان است. مصداق‌هایش هم در ایران می‌شود «احمد احمد» یا «عزت‌شاهی». تاریخ شفاهی اغلب تاریخ فرودستان است و نه فرادستان.یك رزمنده‌ی اهل شهرستان درگز كه هیچ دسترسی به امكانات ندارد و كلی خاطره دارد، تاریخ او را چه كسی باید بنویسد؟ تاریخ شفاهی می‌گوید من تاریخ همگان هستم.

محمدحسین نیرومند

هيچ كشوري «فرهنگ» را به رفراندوم نمي‌گذارد!

محمد حسين نيرومند كارشناس فرهنگي درباره مراسم اسكار و تلاش عده‌اي از افراد براي معرفي فيلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادي براي حضور در اين جشنواره و همچنين درباره بايدها و نبايدهاي الزامات شركت در چنين مراسمي و ديگر جوانب مرتبط با اين جشنواره، یادداشت زیر را منتشر کرده است.

هجوم

پروانه ها، ملخ ها و موریانه ها

اکنون که قوای دفاعی انقلاب مهار شده بود و بعد نفی و سلب و رد انقلاب مستضعفان و اسلام پابرهنگان به ملخ های مهاجم معطوف شده بود لازم بود تا وجه اثبات و ایجاب آن نیز تناسبی با وجه سلبی تحریف شده آن پیدا کند. ملخ ها مانع حرکت بودند. ولی حرکت به سوی کدام هدف ؟ عدالت ؟ نه!

کتابخوانی

در رنج یک حلقه مفقوده

ادبیات دفاع مقدس در سال های اخیر بیشتر از ناحیه ای رنج برده است که ارتباط چندانی با خالقان این ادبیات ندارد و اغلب متوجه بخشی از بازار نشر در کشور است که هنوز با مشکلات متعددی دست به گریان است.

مازیار بیژنی

«کشیده»ی آموتورها به بی بی سی

بهنود در بی‌بی‌سی برنامه‌ای دارد که بررسی مطبوعات کشور است. ویژه‌نامه عید 91 ما را هم نشان داد و گفت که این نشریه هم جدیداً چاپ شده و سپاه تلاش کرده است مجله طنز دربیاورد! نقدش این بود که اسمش که کشیده است یعنی سیلی و چک، روی جلدش هم که کاریکاتوری از تورم و این چیزها بود که می‌شود شکنجه .

ناصر هاشم زاده

خوبی که به درد نمی خورد!

نشست «نسبت سینمای ایران با مخاطب» با حضور ناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس و مسعود اطیابی، کارگردان برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر؛ باری که نمی‌برد و تخمی که نمی‌گذارد!

اما جشنواره فجر همانگونه که از نامش پیداست قرار است جشن سینمای ایران اسلامی باشد که به یمن انقلاب آن را فجر نام نهاده‌اند و هرساله هم در دهه فجر برگزار می‌شود، اما سال‌هاست که سنخیت این جشنواره در پرده ابهام حاصل از دود سیگار روشنفکرمآبان سینمای ایران قرار دارد.

سهیل سلیمی

«فرشتگان قصاب» حاصل شاگردی دکتر عباسی است

احساس می‌کردم باید قبل از هر کاری، میان اهداف و آرمان‌هایی که دارم و آن چیزهایی که به هر حال در سینما و تلویزیون یاد گرفته‌ام، یک هارمونی ایجاد کنم. «فرشتگان قصاب» حاصل همین دیدارها با استاد حسن عباسی و دو، سه سال شاگردی من در کلاس‌های ایشان است.

احمد شاکری

جریان شبه‌روشنفکر تلاش کرد ناکامی‌های خود در خلق آثار ناب بومی را بر عهده ممیزی بیندازد

ادبیات داستانی شبه‌روشنفکری به عنوان خاستگاه اصلی مخالفت با ممیزی محفلی و غیربومی بوده و در بین مخاطبان عام ایرانی جایگاهی ندارد. از این رو، جریان شبه‌روشنفکری با طرح مقوله ممیزی تلاش کرد ناکامی‌های خود را در خلق آثار ناب بومی بر عهده ممیزی و اداره کتاب بیندازد.