برچسب: مسعود فراستی

فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران

«فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران» به قلم مسعود فراستی منتشر شد

«فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران» با هدف معرفی و نقد برخی از آثار سینمایی و مستند در حوزه دفاع مقدس همزمان با ایام ده فجر انقلاب اسلامی توسط نشر ساقی روانه بازار کتاب شد. این اثر را می‌توان دایره‌المعارفی از آثار دفاع مقدس به شمار آورد.

مسعود فراستی

بازگشت مسعود فراستی به «هفت»

در سری جدید برنامه هفت که به زودی از شبکه ۳ سیما به روی آنتن خواهد رفت، مسعود فراستی با عنوان منتقد به برنامه هفت برمی‌گردد.

مسعود فراستی

«شیار 143» نان ایده یک خطی اش را می خورد

مسعود فراستی، منتقد سخت گیر سینمای ایران درباره فیلم شیار 143 نظر متفاوتی دارد. او برد فیلم را فقط در ایده انتظار یک مادر شهید می داند که آن هم در فیلم به درستی پرداخت نشده است.

فراستی

«چ»، صلح طلب است اما تسلیم طلب نه

شخصیت چریک عارف و متفکر چمران تا حد بسیاری درنیامده. کمی منفعل است. استاد جنگ های چریکی و استراتژی و تاکتیک چریکی نیست. در مقابل حرکات دشمن تیز و سرزنده نیست. تاخیر دارد. عرفانش هم غایب است. یک صحنه عبادت چیزی نمی رساند. خلوت ندارد. متفکر است و بیشتر سیاسی و اهل پولتیک اما در جواب دشمن راجع به زن و فرزند کم می آورد. بیشتر مردم دوست است و ملی تا متفکر.

فراستی

علیه فرهنگ دولتی

فرهنگ و هنری که از درون زندگی انگلی وابسته به نفت تولید شود نمی تواند مبلغ فرهنگ ملی و پویای کار و تولید نعم مادی و معنوی باشد و قطعا مبلغ سبک زندگی ای متناسب با خود است. سبک زندگی انگلی شبه مدرن بی هویتی که در آن همه چیز مجاز است جز کار و سخت کوشی ملی و اخلاق.

مسعود فراستی

دانلود فایل تصویری نقد «دهلیز» توسط مسعود فراستی

یلم دهلیز درباره بخشش است نه قصاص و خوب می‌تواند به کسی که نمی‌تواند ببخشد حمله کند. این در حالی است که کارگردان پشت هیچ‌کدام از شخصیت‌ها و خانواده‌ها عمیقاً نمی‌ایستد. دوربین ابداً خودش را به رخ نمی‌کشد و اندازه‌ها را صحیح می‌فهمد و فیلمی به‌شدت بی‌ادعا و قوی می‌آفریند.

مسعود فراستی

فراستی: نقد باید به درگیری شخصی بینجامد/ هاشم زاده: «لذت نقد» پر از فکرهای بکر است

درگیری مکتبی در نقد باید به درگیری شخصی بینجامد و اگر این اتفاق نیفتد نقد آغاز نمی‌شود به عبارت دیگر نقدی که به این درگیری نرسیده باشد از نگاه من نقد نیست، فکر می‌کنم نقد یک سوژه است که وجودی مستقل دارد به عبارت دیگر نقد مانند پنجره‌ای به اثر و آیینه‌ای رو به من خواهد بود.

فراستی

عليه بيننده ـ آفريننده

اثر نيمه‌تمام ابتر است و بي‌اثر و اثر بي‌اثر، مخاطب جدي و فعال ندارد كه بتواند احياناً تمامش كند. اصلاً مخاطب وقتي از اثر مي‌تواند فراتر برود كه اثر كامل باشد و با او كار بنياني كند. اشتياق و شور مخاطب تنها پس از اين است كه شكل‌گرفته گسترش مي‌يابد و اثر را به تجربيات زندگيش مي‌افزايد و زيستي ديگر مي‌كند. از همين رو است كه به هنر، نياز دارد؛ نيازي براي زيستن و تحمل كردن جهان.

مسعود فراستی

مسعود فراستی نقد می شود

کتاب «لذت نقد» مسعود فراستی با حضور مؤلف کتاب، مسعود ترقی‌جاه مدیر سابق رادیو گفت‌وگو و سیدناصر هاشم‌زاده، منتقد سینما عصر دوشنبه 15 مهر در فرهنگسرای اندیشه نقد می‌شود.

مسعود فراستی

فراستی: دهلیز، به‌شدت بی‌ادعا و قوی

فیلم دهلیز درباره بخشش است نه قصاص و خوب می‌تواند به کسی که نمی‌تواند ببخشد حمله کند. این در حالی است که کارگردان پشت هیچ‌کدام از شخصیت‌ها و خانواده‌ها عمیقاً نمی‌ایستد. دوربین ابداً خودش را به رخ نمی‌کشد و اندازه‌ها را صحیح می‌فهمد و فیلمی به‌شدت بی‌ادعا و قوی می‌آفریند.

فراستی

مخاطب یا منتقد؟

مسئله اصلی، جدایی روشنفکران ما از مردم است؛ که ریشه‌دار است و تاریخی؛ و جای بحث، تحقیق و آسیب‌شناسی جدی دارد. معضل، وقتی وخیم‌تر می‌شود که این جدایی با تاختن به مردم – به مخاطب – پر شود؛ نه در برخورد و نقد خود. و این تراژدی، وقتی با فضل‌فروشی و «افتخار» بر این انفصال توأم شود، دیگر کمدی می‌شود.

فراستی

سینمای معوق

در هنر و سینما، این فرم است که محتوا می‌سازد و تا وقتی فرم نباشد -و بلدی- محتوایی در کار نیست؛ چه ارزشی، چه غیر‌ارزشی. تقدم محتوا بر فرم، ضد هنر است یا حداکثر «هنر» ایدئولوژی‌زده و شعاری است و معوق.

آلفرد هیچکاک

چرا شهید آوینی با انتشار «هيچكاك هميشه استاد» موافقت کرد؟

یك روز به مرتضي گفتم: اين طور نمي‌شود كه روشنفكران هر كاري مي‌خواهند انجام دهند و ما هم بي‌كار بنشينيم. ما فقط داريم نقد مي‌كنيم و بساط آنها را به هم مي‌ريزيم اما اين كافي نيست، ما بايد يك الگوي جايگزين مطرح كنيم. الگوي داخلي‌مان كه سينماي جنگ است، بايد يك الگوي ديگري را هم در زمينه سينماي خارجي مطرح كنيم.