برچسب: هنر انقلاب

نادر طالب زاده

داشتن نگاهی آگاه به زمان، بهترین درس ما از آوینی

نگاه عرفانی شهيد آوينی را هر كسی كه در سينما و تلويزيون كار می‌كند قادر است ادامه دهد، به همين دليل می‌گويم اين تفكر زنده است و می‌تواند در آثار ما جاری باشد. نكته ديگر اينكه معتقدم نگاه آوينی، نگاهی آگاه به زمان است؛ ويژگی كه سفارش انبياست و می‌تواند بهترين درسی باشد كه ما از آوينی می‌آموزيم.

خلیل عمرانی

کوک شدن به ساعت گل سرخ

پرسان پرسان اتاقش را پیدا کردم، در زدم و وارد شدم. سلام گفتم و با نجابت جنوبی‌اش علیک گفت. از فضاهای سیاسی خسته بود و مثل اینکه بیماری هم اذیتش می‌کرد. گفتم استاد، می‌خواهم برایم از دوران کودکی تا الان روایت‌ کنی…

جلال آل احمد

جلال،اندیشه‌ را معتبر‌تر از قالب می‌دانست

هر نوع باوری را قابل نقد می‌دانست هیچ خط قرمزی را نمی‌پسندید. هیچ چیزی برایش حتمیت نداشت. مطمئن بود که می‌شود شک کرد و بهم ریخت. متخصص بهم زدن بازی بود حتی به خودش اجازه نمی‌داد که در قالب قرار بگیرد. بنابراین آزادی خواهی او ایجاب می‌کرد که جستجو گر باشد و قرار پذیر نبود که مهمترین ویژگی شخصیتی جلال است.اندیشه‌اش را معتبر‌تر از هر قالبی می‌دانست.

مرتضی آوینی

آینه‌ی جادو

آنها بدون دركی عمیق از تاریخ و ضرورت‌های آن سعی كرده‌اند كه از قبول تقدیر تاریخی انقلاب استنكاف ورزند و لذا، چونان كبكی كه سر در برف برده است، خود را نسبت به انقلاب اسلامی و آثار تاریخی و جهانی آن به غفلت زده‌اند و البته انتظاری هم نباید داشت كه تحول فرهنگی آرمانی ما به توسط كسانی كه اعتقادی به اصل آن ندارند بنیان نهاده شود؛ دوران ظهور هنرمندان نسل انقلاب از این پس فراخواهد رسید و هنر انقلاب برای انجام وظیفه‌ی تاریخی خویش آماده خواهد شد.

عصر خاطره خونبارش

صدر عاملی: سینمای انقلاب اسلامی مدیون امیر قویدل است/ حضور بیش از ۱۶ هزار نفر برای بازسازی صحنه ۱۷ شهریور فیلم «خونبارش»

یاد و خاطره شهید قاسم دهقان و مرحوم امیر قویدل گرامی باد! سینمای انقلاب اسلامی مدیون امیر قویدل است؛ چون او دغدغه سینما را داشت و فیلم های زیبایی را در کارنامه خود دارد. خونبارش فیلمی مظلوم است.

خونبارش

«خونبارش» امیر قویدل در شبکه دو

«خونبارش» اولین تولید سینمای ایران بعد از انقلاب است و فیلمنامه آن را خود کارگردان ( امیر قویدل) نوشته است؛ این فیلم سال 57 تولید شده.

گرافیک انقلاب

گرافیک و انقلاب اسلامی

مخاطب هنر گرافیک مردم بوده اند؛ عامّه ی مردم، و این امر صفتی است لاینفک از ذاتِ آن. اگر گرافیک را از مردم جدا کنند، چیزی بر جای نمی ماند.

سرود

تحقیر ترانه‌های تاثیرگذار

چرا ما این نوع هنر را که برادری‌اش را به نظام ثابت کرده است، کنار گذاشتیم؟ مگر امروز جنگ نرم نیست؟ زمانی که سرود در جنگ سخت جایگاه خوبی داشت چرا در جنگ نرم نادیده‌اش گرفته‌ایم؟

سلیم غفوری

از عمق جنگل‌های آمازون تا صحرای آفریقا

ما پذیرفته‌ایم که آرمان امام این است که از مظلوم دفاع می‌کنیم و بر ظالم می‌تازیم. این جمله‌ای کلیدی است و حضرت امام برای آن حد و مرزی نگذاشتند. به این ترتیب این نگاه از یک طرف تا عمق جنگل‌های آمازون و آمریکای لاتین و قبایل بومی آن‌جا و روستاهای دورافتاده آنجا و از طرف دیگر تا عمق شرق آسیا ومالزی و اندونزی و… قابل گسترش است.

حبیب الله صادقی

هنر جهانی مقاومت، اکسیر رنج و مرهم

شما اگر به اکسپرسیونیسم در جریان جنگ اول و دوم بنگرید، آنجا با هنر منفعلی مواجه هستید که چهره آدم‌ها و انسان‌های در هم تنیده و سوخته را که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد. ما الان هنر منفعل نمی‌خواهیم، ما می‌گویم نباید مثل اکسپرسیونیست‌ها عمل کنیم؛ یعنی اگر رنج‌ها را نشان می‌دهیم، باید مرهم و درمان را هم نشان بدهیم

گل آقا

«گل آقا» به روایت «گل آقا»/ من تا روزی گل آقا هستم که مردم بخواهند

باخود می گویم:گل آقا! این مردم باوفا و صفا، طاقت جفا و نامهربانی ندارند و از خدا می خواهم به من لیاقت خدمتگزاری به این ملت شریف و با عاطفه را عنایت کند. به این ملتی که اگر در برابرشان خاضع نباشیم کفران نعمت کرده ایم… من تا روزی گل آقا هستم که مردم بخواهند. هروقت نخواستند، قلمم را درپای این ملت می شکنم و…غرورم را!

سلیم غفوری

روز آرامش ما، روز سیاه هنر انقلاب/ انتخابات 88، جنگ 33 روزه و 22 روزه، محرکات اصلی جریان نوظهور مستندسازی انقلابی

اتفاقاتی که با جریان انتخابات 88 و جنگ 33 لبنان و جنگ 22 غزه افتاد مهم‌تر بود.درست در میان این اتفاقات بود که بچه‌ها متوجه شدند که الان دوباره وقت آن است که علم‌های هنر و رسانه را بلند کنند. اوضاع تغییر کرده است و لازم است که ما هم وارد میدان شویم. این بار جدی‌تر و واقعی‌تر.

مازیار بیژنی - روز کارتون

ده ها مقاله، تأثیرگذاری یک کاریکاتور طنزآمیز را ندارد

بیژنی دلیل اهمیت دیگر کشورها نسبت به آثار کاریکاتور با مضامین سیاسی را جایگاه این هنر در کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت:‌ کاریکاتور برای کشورهای دیگر دنیا جایگاه مهمتری دارد و از کارکرد این هنر کاملا آگاه هستند.اگر ده ها مقاله درباره یک موضوع نوشته شود، تأثیرگذاری یک کاریکاتور طنزآمیز را ندارد.

گلاب دره ای

بزرگداشت ادبیات داستانی انقلاب اسلامی

این مراسم سه شنبه 29مردادماه ساعت 17 در نخلستان اوج با حضور و همراهی جهانگیر خسروشاهی، صادق کرم یار، محمد جوانبخت، علیرضا کمره‌ای، وحید جلیلی، محمدرضا زائری و داود امیریان اجرا می گردد.

خلوت انس مشق کاشانی

استاد مشفق، آبروی غزل معاصر

بدون اغراق و به جرأت می‌توانم بگویم بعد از استاد شهریار – که رحمت خدا بر او باد – مشفق کاشانی بهترین بدیل و جانشین ایشان هستند. به همان بزرگی و با اشعار فاخر و مانا در عرصه ادبیات حضور دارند.من فکر می‌کنم بدیل استاد شهریار کسی جز «استاد مشفق» نیست و در واقع استاد مشفق، آبروی غزل معاصر است.

استاد نفر

تجلیل از استاد «نفر» در جشنواره موسیقی مقاومت

امشب و در آئین اختتامیه جشنواره موسیقی مقاومت از سه هنرمند برجسته کشور تقدیر خواهد شد. استاد “محسن نفر”، نوازنده و موسیقی دان انقلاب، یکی از هنرمندان است.مراسم اختتامیه این دوره جشنواره موسیقی مقاومت، امروز شنبه 26 مردادماه، ساعت 20:30 با حضور هنرمندان عرصه موسیقی و جمعی از مسؤلان در تالار وحدت برگزار می‌شود.

کتاب آهنگران

«آهنگران» به مثابه یک رسانه تمام عیار

حاج صادق آهنگران در دوره جنگ از قامت شخصی به درآمد و به سرعت تبدیل به رسانه شد؛ رسانه ای استعاری موسوم به «بلبل خمینی» که بارها و بارها دشمن در صدد خاموشی آن بود و حتی می‌کوشید با شایعه شهادت او روحیه رزمندگان ایرانی را تضعیف کند. راستی کدام رسانه دیگر به جر آهنگران این چنین حیات استراتژیکی داشته است که زنده ماندنش باعث تقویت امنیت ملی باشد!

حامد زمانی

کنسرت “حامد زمانی” در جشنواره مقاومت

امشب در فضای باز مقابل مركز همايش‌های برج ميلاد، «جنگ آوای افلاكيان» برگزار و غلامعلی كويتی‌پور از مداحان سرشناس دوران دفاع مقدس نيز به صورت زنده و برای نخستين‌بار در اين محل به اجرای برنامه می‌پردازد و در ادامه از خاطرات دوران دفاع مقدس با مخاطبان سخن خواهد گفت و حامد زمانی نيز در ادامه «جنگ آوای افلاكيان» به اجرای كنسرت پاپ می‌پردازد.خبر تکمیلی: متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی های لازم این کنسرت انجام نشد.

استادمشفق کاشانی

قزوه: نمی‌شود نام مشفق کاشانی را برد اما از سبزواری یاد نکرد / گلریز: رهبر انقلاب فرمودند شما شعر آقای مشفق را بخوانید

در محضر رهبر انقلاب بودیم که رهبری با اشاره به غزل آقای مشفق فرمودند این غزل به ده‌ها اثر ادبی می‌ارزد؛ بنده نیز در بدو انقلاب با آقای مشفق آشنا بودم. در این مراسم رهبر انقلاب از شخصیت مشفق تمجید کردند و گفتند، شعرهایشان ارزشمند است خصوصاً در حوزه شعر انقلاب؛ ایشان فرمودند شما این شعر را بخوانید.

مقام معظم رهبری و استاد مشفق کاشانی

شعرهایی كه درباره‌ی مسائل انقلاب گفتند، همه‌ی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است

علاوه بر جنبه‌ی شعری محض، دو خصوصیّت دیگر هم در آقای مشفق هست كه قابل توجّه است: یكی اینكه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب – از قبل انقلاب هم شاید همین‌جور بوده.

محمد گلریز

ما می خواندیم، مردم تکثیر می کردند

یادم می‌آید سال 58، سرودی را که برای شهید مطهری خوانده بودم، خود مردم تکثیر می‌کردند و دست به دست می‌چرخاندند. یک آماری آن زمان گرفتند و معلوم شد حدود چهار میلیون نسخه از آن منتشر شده است. این مردم‌‌ همان مردم هستند و تنها تفاوت این است که ما خوراک درست موسیقایی به آنان نمی‌دهیم. این نتیجه کم کاری ما و مسوولان است.

محسن صفایی

راز موسیقی انقلاب و انقلاب در موسیقی

براي همه كساني كه بعد از انقلاب متولد شده اند يكي از نزديك ترين راه هاي انس با اين شگفت حادثه انقلابي دوران ما، همين شنيدن و پخش مكرر سرودهاي انقلابي بوده است. شايد اين سرودها به ضميمه تصاويري كه همراه با آن هر سال از تلويزيون پخش مي شود به زبان جامعه شناسي يكي از اركان جامعه پذيري نسل پساانقلابي بوده باشد.