گفت‌وگو

گفتگو با مدیران سفیر فیلم

مجموعه ای با مستند‎های جنجالی!

حمیدرضا جعفریان معاون تولید و محمدرضا تاجدین معاون عرضه سفیرفیلم، پیرامون تاریخچه، آثار و فعالیت های این مرکز مستندسازی با روزنامه جوان گفت و گو کردند.

سعید مستغاثی

سانسور انقلاب و دشمنانش در سینمای ایران

ر‌خصوص ایران که خود آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مي‌گویند که فلان کار را ما در حق ایران انجام داده‌ایم، مي‌بینیم که متاسفانه هیچ عکس‌العملی در سینمای ایران در مقابل این همه حمله و توطئه وجود ندارد. در واقع سینمای ما آنچه در واقعیت اتفاق افتاده را نیز نادیده مي‌گیرد.

محمدعلی رخشانی

همچنان مالکوم شبازها وجود دارند/ مستندسازی در کشور ما جدی گرفته نشده است

در طول تاریخ انسان‌های آزادیخواهی در سراسر جهان بوده‌اند که در مقابل ظلم و ستم قیام کردند و همچنان مالکوم شبازها وجود دارند و مقابل استکبار می‌ایستند و به نظرم مالکوم و راهش زنده و ادامه‌دار خواهد بود چرا که هنوز هم با همه ادعایی که غربی‌ها درباره دموکراسی و حقوق بشر دارند، مساله بی‌عدالتی و تبعیض‌ها وجود دارد.

صادق کرمیار

حکایت زندگی «کرمیار» از خط مقدم جبهه تا نوشتن «نامیرا»

موضوع رمان جدیدم اعتصاب گردان تخریب است که «تجاوز» نام دارد. شب عملیات کربلای ۵ همراه یکی از بستگان امام (ره) که می‌توانست ارتباط تلفنی با حاج احمد داشته باشد، بودیم. فرمانده گردان تخریب گفت:بچه‌های گردان من اعتصاب کردند و گفتند عملیات نمی‌کنیم. گفتیم «اعتصاب، گردان تخریب، شب عملیات؟»

محمدباقر مفیدی‌کیا

نیازی به تشویق روشنفکرها نداریم/اکران کنندگان مردمی عمار ضعف مدیریت فرهنگی را جبران می‌کنند

مفیدی‌کیا گفت: اکران کنندگان مردمی ضعف مدیریت فرهنگی را جبران می‌کنند و پایه‌گذاران زنجیره بزرگ و جریان‌ساز جشنواره عمار در کشور هستند در حالی که هیچ جشنواره‌ دیگری در کشور این کار را نمی‌کند.

سلیم غفوری

مستندسازی بحران در ایران از جنگ آغاز شد/ ما را دردسر می‌بینند نه چشم سیاست‌مدار

مستندساز بحران همیشه به عنوان یک دردسر دیده می‌شود چرا که مستندساز بحران ممکن است مجروح، کشته، بازداشت و یا به گروگان گرفته شود و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند آن مستندساز نرود تا این اتفاقات هم رخ ندهد و این دید وجود ندارد که مستندساز می‌تواند چشم سیاستگذار باشد چرا که در خیلی از مکان‌ها اطلاعات میدانی نداریم

فرج الله سلحشور

ناگفته‌های «سلحشور» از بیش از سه دهه فعالیت هنر انقلابی

قصه‌های سینمای اسلامی را باید خدا بنویسد، یعنی داستان‌های واقعی که برای تمام مردم اتفاق می‌افتند، بایستی به فیلم در بیایند. اگر قصه‌های واقعی ساخته شوند، انسان‌ساز هستند، اما قصه‌های دروغ این‌طور نیستند. سینمای ما اگر به طرف داستان‌های واقعی برود، نجات می‌یابد.

هادی محمدیان

خودمان را سرباز جبهه جنگ نرم می‌دانیم/ جنگ اصلی در حوزه فرهنگ است

تلاش کردیم که به تعبیر مقام معظم رهبری به جنگ نرمی که علیه ما وجود دارد توجه کنیم. درست است که سال ها از جنگ که به ما تحمیل شد می گذرد اما باید باور کنیم که جنگ دیگری در جبهه دیگری آغاز شده است. به همین جهت ما خودمان را سرباز جبهه جنگ نرم می‌دانیم.احساس ما این است که از سنگر فرهنگی خود دفاع می کنیم.

از ظرفیت های دفاع مقدس استفاده نکرده ایم

جلیلی با اشاره به فیلم‌های ساخته نشده دفاع مقدس اظهار کرد: ده‌ها هزار سوژه دراماتیک جذاب در دفاع مقدس داریم که در داخل جبهه‌ها، پشت جبهه‌ها و در فضای بین‌المللی جنگ می‌توانست ساخته شود اما تاکنون کاری صورت نگرفته است این قسمت مهمتری از نقد سینمای دفاع مقدس است.

می دانستم قصد انجام چه کاری را دارم

می گفتند موضوع مادری که منتظر بازگشت فرزندش هست خیلی کار شده است. این نگرانی از طرف کسانی که فیلمنامه را می خواندند وجود داشت ولی برای خودم نه! چون میدانستم قصد انجام چه کاری را دارم.

تنها جرمشان گفتن «مرگ بر آمریکا» بود

شهدای حج 66، تنها به این جرم کشته شدند که مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل می گفتند و این شعارها خودشان ریشه در عبارت عبارت لااله الا الله دارند. امیدوارم مردم با دیدن «قربانگاه زائران» به اهمیت این شعارها که برایش خونها رفته پی ببرند و از مسئولان کشور مطالبه‌گری کنند و نگذارند که قاتل هم‌وطنانمان بدون هیچ محاکمه و شکایتی به زندگی عادی خود ادامه‌دهد.

سهیل سلیمی

رسالت سینما مقاومت در برابر اشغال فرهنگی است

اساسا مقاومت‌ وقتی معنی پیدا می‌کند که اشغالی وجود دارد. وقتی کسی حمله می‌کند ما مبارزه می‌کنیم نه مقاومت. ما چه در ایران و چه در سراسر دنیا مورد اشتغال و هجوم غیر فیزیکی گروه محدود و اقلیتی به نام صهیونیسم هستیم و به همین دلیل است که مقاومت همیشه معنا دارد و همیشه در حال اتفاق است و فیلمسازی در این زمینه ضروری. رسالت سینما مقاومت در برابر اشغال فرهنگی است.

هوم لند

گفتن «سینما» از «سیاست» جدا است، احمقانه است

هاوارد گوردون تهیه کننده سریال های هوم لند و 24 در مصاحبه با هفته نامه پنجره گفت: به اعتقاد من اصلا حرف احمقانه‎ای است که بگوییم سینما را از سیاست جدا فرض کنیم. به‎نظر من تهیه‎کنندگی سینما، اصولا هنری سیاسی است. در بعضی مواقع یک ملت را به تصویر می‎کشیم و در برخی مواقع دیگر خواسته‎‎های دولتمردان را.این صنعت هنری، سیاسی و مدرن است.

منصور براهیمی

سلحشور یک قصه‌گوی مردمی است

يوسف سريال قصه‌گويي بود. اين قصه‌گويي از خود آقاي سلحشور نشأت می‌گرفت. اين مزيت بزرگ ايشان است كه به نظر من در سریال «حضرت موسي (ع)» خيلي بارورتر شده است.

محمدمهدی خالقی

جریان مستندازی انقلابی دهه ۶۰ با «جشنواره عمار» احیا شد

ما فضای کوچک و بسته جشنواره‌های روشنفکری را در حد تقابل با جشنواره مردمی عمار نمی‌دانیم؛ بلکه این کار برای ما کاری ایجابی و بسیار بزرگتر از این حرف‌هاست؛ ما پتانسیل و راه بزرگی برای عمار تعریف کرده‌ایم و با وجود کارهای خوبی که شده در ابتدای راه هستیم.

«آذرخش» به دنبال چرایی شعور «ضد آمریکایی» مردم است

فضای روشنفکری قبل از انقلاب بر فضای فرهنگی ما غالب است و همین فضا باعث شده است که نگذارند به این موضوعات حساس مثل 13 آبان و یا 16 آذر بپردازیم. امسال هم در جشنواره فیلم کوتاه شرکت کردم که البته یکی از داوران به من گفت، داوران مستندهایی را که با نظام باشد و یا به قول خودشان سفارش دولتی داشته باشد، به هیچ وجه جایزه نمی دهند.

مهدی نقویان

«گاو خشمگین»، پاسخی به «خط و نشان رهبری»

مهدی نقویان کارگردان مستند «گاو خشمگین» با تأکید بر اینکه ساخت این فیلم دو سال زمان برده است، گفت: «گاو خشمگین» به بررسی تاریخی اقتصاد آمریکا می‌پردازد. ما در بررسی‌های خود فهمیدیم آمریکا با آغاز جنگ از رکودهای اقتصادی جلوگیری می‌کند.