ابوحمزه: جشنواره داستان انقلاب به قالب‌های دیگر هنر توجه کند

یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: وقتی به سراغ ادبیات می رویم، می‌توانیم قالب‌های دیداری و شنیداری را هم داشته باشیم و به عنوان مثال اثری داستانی قابلیت این را داشته باشد که تبدیل به انیمیشن شود.

محمدحسن ابوحمزه با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی از پیش وجود داشته است، اظهار کرد: ادبیات انقلاب اسلامی را می‌توان در بخش‌های بزرگ‌سال و کودک و نوجوان طبقه‌بندی کرد؛ اما به دلیل اینکه دیر به این نوع از ادبیات پرداخته شده است هنوز در بین مردم غریب بوده و نیازمند این است که بیشتر به آن توجه شود.

وی ادامه داد: پیش از هر چیز نویسنده‌های انقلاب اسلامی نیاز به توجه دارند. در انقلاب اسلامی نویسنده‌های متعهدی هستند که با دیدگاهی این آثار را می‌نویسند و در این دیدگاه به ادبیات متعهد هستند و بالاترین پله آن ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. این دو موضوع برای مخاطب کودک و نوجوان مقداری ضعیف کار شده و توجه خوبی به آن نشده است.

ابوحمزه همچنین با اشاره به اینکه هنر نویسنده در ایجاد نزدیکی بین موضوع انقلاب اسلامی و مخاطب کودک و نوجوان است، عنوان کرد: برداشت یک نوجوان با یک بزرگ‌سال از موضوع انقلاب اسلامی خیلی متفاوت است و هنر این است که با زبان قشر کودک هنرمندان بتوانند آثاری تولید کنند و موضوعاتی انتخاب کنند که برای چنین مخاطبی قابل درک باشد؛ ضمن اینکه قصد نداریم در این گونه آثار تمام موضوعات و ماهیت انقلاب اسلامی را برای مخاطب بشکافیم و باید به تناسب درک و نیازشان موضوعات را مطرح کنیم.

این نویسنده همچنین گفت: جشنواره‌هایی همچون داستان انقلاب هم برای ایجاد انگیزه در نویسنده‌ها موثر هستند، اما پیش از آن متولی و مرجعی می‌خواهد که بر روی این موضوع بحث و بررسی کنند که در چه قالب هایی می شود با موضوع انقلاب کار کرد. وقتی به سراغ ادبیات می رویم، می‌توانیم قالب‌های دیداری و شنیداری را هم داشته باشیم و به عنوان مثال اثری داستانی قابلیت این را داشته باشد که تبدیل به انیمیشن شود.

ابوحمزه خاطرنشان کرد: جشنواره‌هایی مانند داستان انقلاب می توانند در کنار پرداختن به ادبیات داستانی، به انیمیشن، سینما و دیگر حوزه های هنر هم توجه داشته باشند تا در این قالب‌های هنری نیز شاهد خلق و تولید آثار انقلابی مناسب باشیم.

وی با بیان اینکه عموم نویسنده ها به سراغ حوزه های فیلم سازی نمی روند، اظهار کرد: دلیل ضعفی که در آثار سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی داریم این است که بیشتر تهیه کننده ها و فیلم سازانی در این حوزه ها ورود می کنند که اشراف لازم را به این موضوع ندارند. در حالی که معتقدم داستان‌نویس همان فیلم‌نامه‌نویس است و در موضوع کودک و نوجوان نیز به دلیل اینکه مطالعه اهمیت بالایی دارد، اگر نویسنده ها وارد حوزه هایی مانند انیمیشن و فیلم‌سازی شوند می توانیم شاهد پیشرفت های بسیاری باشیم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

60 − = 58