تحقیر ترانه‌های تاثیرگذار

هیچ‌کس و هیچ‌کجا در این کره خاکی نیست که طعم یکدلی را هنگام شنیدن سرود نچشیده باشد. سرود همیشه یاور آدم‌ها در لحظه‌های بحران اجتماعی و دشواری‌های ناخواسته روزگار بوده است. یکی از آخرین تاثیرات سرود در کشور ما، دوران افتخارآفرین دفاع مقدس بود که توانست علاوه بر تهییج رزمندگان اسلام، مردم را پشت جبهه‌ها امیدوار و سینه‌ستبر نگاه می‌داشت. اما این روزها که از هر سو مورد تهاجمات نرم هستیم، چرا سرود آن طور که باید با ترانه‌های ماندگارش حضور جدی و چشمگیر ندارد؟ در این باره به سراغ محمد گلریز خواننده سرودهای ماندگار انقلابی، حسین دلاور مدیر خانه سرود جمهوری اسلامی ایران و شهروز حقی آهنگساز رفته‌ایم تا ضعف‌ها و نقص‌های این موضوع را به صورت کارشناسی پیگیری کنیم.
تبلیغات مسموم خارجی‌ها
محمد گلریز خواننده انقلابی معتقد است که تمام مسئولان بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژانر موسیقایی سرود را بسیار می‌پسندند اما اینکه چرا سرود جایگاه مناسبی در حال حاضر ندارد، می‌گوید: وضعیت امروز سرود در کشور ما به خاطر تبلیغات مسمومی است که خارجی‌ها درباره این نوع موسیقی کرده‌اند. از سوی دیگر ما نیز سرمایه‌گذاری مناسبی نکرده‌ایم و این دو دست به دست هم داده‌اند تا سرود نقش تاریخی‌اش را این روزها بازی نکند.
وی درباره نوع نگاه اهالی موسیقی به این ژانر موسیقایی بر این باور است که آنهایی که دلسوز موسیقی فاخر و ارزشی باشند سرود را عاشقانه دوست دارند اما مشکل اینجاست که برای تولید کار، حمایت نمی‌شوند. این عدم حمایت سبب شده است که موسیقی مبتذل و بی‌محتوا با حمایت‌های خارجی میدان‌دار شوند و حتی برخی هنرمندان هم به صورت ناخواسته وارد این عرصه بشوند.
به گفته دبیر پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت؛ مردم ما موسیقی ارزشی را دوست دارند و شاهد ماجرا، خانواده‌هایی هستند که تا قبل از انقلاب به آثار موسیقی گوش نمی‌دادند اما حالا از طرفداران نوعی از موسیقی هستند که دارای محتوای ارزشی است. 
بی‌تفاوتی تلویزیون به تاثیرگذارترین نوع موسیقایی
اما شهروز حقی آهنگساز جوان سرود برخلاف گلریز معتقد است که سرود در میان هنرمندان و مسئولان جدی گرفته نمی‌شود چرا که خاستگاه این نوع موسیقی بیشتر، پایگاه‌های مساجد، مدارس و پادگان‌هاست بنابراین نگاه مسئولان و برخی از هنرمندان، نگاهی غیرجدی به این نوع موسیقی است. بنابراین خلاقیت در این نوع موسیقی به حداقل می‌رسد. او یادآوری می‌کند بسیاری از آهنگسازان و موسیقدانان مطرح امروز کشور همچون فردین خلعتبری، بهزاد عبدی و علی لهراسبی کسانی بودند که از بستر سرود آموزش و پرورش وارد موسیقی آکادمیک و روز شدند. بنابراین می‌توان گفت که موسیقی ژانر سطح پایینی نیست بلکه برخلاف تصور، موسیقی‌هایی که امروز تحت عنوان پاپ بسیار جدی گرفته می‌شوند مسیر کوتاهی برای رسیدن به سطح حرفه‌ای طی می‌کنند. این آهنگساز که اثر او با عنوان سرود مقاومت در افتتاحیه جشنواره موسیقی مقاومت توسط 200 نفر در صحن مطهر امام خمینی(ره) اجرا شد، می‌افزایدکه سرود جایگاه خاصی دارد ما هیچ‌گاه نباید توقع داشته باشیم که در ضبط صوت ماشین‌ها این نوع موسیقی را بشنویم. مفاهیم سرود، متعالی است و طبیعی است که جای آن در مراسم‌ها خواهد بود. اما رسانه ملی متاسفانه برخلاف دوران دهه شصت پخش این نوع موسیقی را کنار گذاشت و اکنون ما شاهد کمرنگ شدن حضور آن در جامعه شده‌ایم. 
تاثیر انقلاب بر سرود و تاثیر سرود بر انقلاب
از سوی دیگر حسین دلاوری مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی گلایه‌های زیادی را در مورد جدی نگرفتن سرود دارد. به گفته او؛ ما هر جا رسیدیم این گلایه‌ها را کردیم که بسیاری از متولیان فرهنگی پتانسیل و ظرفیت سرود پی نبرده‌اند و همه چیز را در مباحث آکادمیک می‌بینند. اما از این نکته غافل هستند که سرود تاثیرگذارتر از آثار به اصطلاح آکادمیک مفاهیم را منتقل می‌کند. مگر غیر از این است که سرود نشاط و امید و سلحشوری ایجاد کند؟ او همچنین اضافه می‌کند: اسناد حاکی از آن است که هم انقلاب بر سرود و هم سرود بر انقلاب سهم عمده‌ای داشته است. از طرف دیگر بیشترین نقش در تهییج و ایجاد نشاط در دوران دفاع مقدس را سرود ایفا کرد. چرا ما این نوع هنر را که برادری‌اش را به نظام ثابت کرده است، کنار گذاشتیم؟ مگر امروز جنگ نرم نیست؟ زمانی که سرود در جنگ سخت جایگاه خوبی داشت چرا در جنگ نرم نادیده‌اش گرفته‌ایم؟
دلاوری، قائم به سلیقه و قائم به شخص بودن سیاست‌گذاری‌ها را دو آفتی می‌داند که سرود را به این روز دچار کرده است. بسیاری از کسانی که فعالیت می‌کنند از ضعف امکانات رنج می‌برند. بستر حضور اینها را هم در نهایت فراهم کند. امروز به دنبال این باشیم که سرود را ببریم دوباره به اجتماع. وقتی به این نوع موسیقی بها داده شود اذهان عمومی نیز آن را مطالبه خواهند کرد.

منبع: روزنامه کیهان 1392/6/10

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 8