جنگ نرم بدون دادگاه صحرایی جفنگ هم نیست/ فکر می‌کنند با «قلاده‌های طلا» حجت را تمام کرده‌اند

در پنجمین شب محفل سینما انقلاب، که شب گذشته در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، وحید جلیلی با موضوع «سینما و مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران» به ارائه سخن پرداخت.

به گزارش صبح هنر، جلیلی در ابتدای سخنانش ضمن اشاره به این نکته که در کشور ما نقد فرهنگی به خصوص نقد سینمایی دچار مشکل جدی است، گفت:‌ در کشور ما موانع جدی بر سر راه نقد وجود داد، موانعی که دیده نمی‌شوند اما تاثیرات آن را در فضای فرهنگی کشور در حال مشاهده هستیم. ما می‌توانیم با یک سوال و حتی ده‌ها سوال مشابه به این موضوع بپردازیم.

جشنواره کن بیشتر به سینمای ایران جهت می‌دهد یا شورای انقلاب فرهنگی؟

وی ادامه داد: ابتدا سوال من این است که اگر مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد مهم و با جایگاه ویژه در سینمای ایران بیشتر تاثیرگذار بوده است، آیا این شورا به سینمای ایران جهت می‌دهد یا جشنواره کن! آیا کارشناسی وجود دارد که با جرأت بگوید که شورای عالی بیشتر از جشنواره کن تاثیرگذار بوده است و همچنین سوال بعدی این است که چرا یک نهاد و مرکزی بیرون از مرزهای این کشور و هم بیرون از مرزهای اعتقادی و فرهنگی این کشور بیشتر از نهادهای مستقل کشورمان عرصه‌های فرهنگی و هنری را مدیریت می‌کند.

وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست وضعیت سینمای انقلاب را از سه زاویه مورد بحث قرار داد و گفت: ‌وقتی کار واجبی روی زمین مانده است انجام دادن کار مستحب درست نیست؛ همانطور که در حال حاضر اگر چه فیلم‌های خوبی ساخته می‌شود اما واجب و اولی ساخت فیلم‌های دیگری است.

وی افزود: مشخص است که طراحی دشمن به کجا رسیده و نقطه‌ای مثل سینما را حساس تشخیص داده اما در چنین شرایطی مجموعه دستگاه‌های مدیریت فرهنگی کوچکترین اهمیتی به این حوزه نداشته‌اند و در سایر زمینه‌ها مشغول شده‌اند بطوری‌که این کوتاهی سایر کارهای خوبشان را هم زیر سوال می‌برد.

وی مثال زد: مثلا حوزه هنری با گذشت 4 سال از فتنه 88 کارهای بسیاری ساخته که هیچ کدام درباره فتنه نیست علیرغم این همه تاکید رهبری و تلاش‌های بچه حزب‌الهی‌ها چرا باید یک قرارگاه مهم هنری تا این حد به مهمترین مسئله سی سال اخیر بی‌توجه بوده در حالیکه می‌بیند دشمن اینقدر روی این موضوع مانور می‌دهد .

نمی‌شود گفت ما فقط می‌خواهیم کار خوب ارائه دهیم و اصلا برای ما مهم نیست که اولویت رهبری چیست.

 ما در جمهوری اسلامی این است که اصلا نقد سینما نداریم 

جلیلی در ادامه به ضلع دوم کم‌کاری‌های سینما اشاره کرد و گفت: دسته دوم فیلم‌هایی است که نباید ساخته می‌شد در حالیکه مثلا «خانه پدری» با بودجه نیروی انتظامی در همان دوره‌ای که گشت ارشاد در خیابان‌ها با بدحجابی مبارزه می‌کند ساخته شده است و یا در جشنواره امسال در اوج جنگ نرم  شرایطی که آمریکا «آرگو» و «گلاب» را می‌سازد دوستان ما «طبقه حساس» ساخته‌اند؛ یا مثلا بنیاد روایت فتح که قاعدتا باید یادآور نام‌هایی همچون آوینی باشد «50 قدم آخر» می‌سازد.

وی افزود: ضلع سوم که نوعا در کنار کارهای خوب و بد از آن غفلت می‌کنیم کارهایی است که اصلا ساخته نمی‌شود.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تشریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در جمهوری اسلامی این است که اصلا نقد سینما نداریم و فقط فیلم‌ها را نقد می‌کنیم در صورتیکه اگر منتقد سینمایی داشتیم به ما می‌گفت که این 20 فیلم باید در سال جاری ساخته شود؛ همانطور که اسکار به «آرگو» و «سی‌دقیقه نیمه‌شب» جایزه می‌دهد تا سازمان تولید و تماشای فیلمش را متناسب با امپریالیسم آمریکا طراحی کند.

ویروس‌هایی در نرم‌افزار مدیریت فرهنگی کشور نفوذ کرده‌اند

وی ادامه داد: اما از این طرف مهمترین اولویت‌های ما در انتهای فهرست اولویت مدیریت‌های فرهنگی قرار دارد به همین دلیل وقتی ایران درگیر انرژی هسته‌ای است و دانشمندان را در روز روشن ترور می‌کند ما حتی یک فیلم سینمایی هم درباره آنها نداریم چون ویروس‌هایی در نرم‌افزار مدیریت فرهنگی کشور نفوذ کرده‌اند.

اگر بعد از ترور شهید علی‌محمدی با ساخت آثار هنری می‌توانستیم هزینه این جنایت سنگین را بر آنان تحمیل کنیم در تجدید نظر آنها تاثیر نداشت در صورتیکه آنها با هزینه‌های هنگفت «ندا اقا سلطان» را قهرمانی جهانی کردند در حالیکه ما حتی در داخل ایران هم کاری نکردیم که حداقل جوانان اسم و عکس شهید شهریاری را با هم تطبیق بدهند آیا ما که در این انعکاس‌ها کوتاهی کردیم در خون شهدای بعدی سهیم نیستیم؟

 مثلا ماجرایی مثل فتنه که به فرموده رهبری فقط با تبیین از بین می‌رود به راحتی از طرف دولت شمقدری نادیده گرفته شد و فیلمنامه‌هایی که ما به آنها پیشنهاد دادیم رد شد تا تصمیم گرفتند «آشغال‌های دوست ‌داشتنی» بسازند و شورش اشرافیت بر جمهوریت را به تصویر بکشند.

 این واقعیت که  فیلم‌سازان ضد انقلاب با میلیاردها پول دولت فیلمی علیه نظام می‌سازند واقعیتی افراطی است

جلیلی تصریح کرد: اگر از جنگ نرم حرف می‌زنیم که اکنون در حساس‌ترین برهه‌ها قرار گرفته است بدانیم که جنگ نرم بدون دادگاه صحرایی جفنگ هم نیست چه برسد به جنگ.

 شاید همه فکر می‌کنند حرف‌های ما تند است و افراطی عمل می‌کنیم در صورتیکه این واقعیت که فیلم‌سازان ضد انقلاب با میلیاردها پول دولت فیلمی علیه نظام می‌سازند واقعیتی افراطی است و آنها هستند که تفکری حسابی دارند و صدها مضمون زیبای انقلاب را حذف می‌کنند و فیلمی درباره آن نمی‌سازند.

متاسفانه بسیاری از مدیران فرهنگی ما معاون پشتیبانی و فرهنگی شبکه‌های روشنفکری‌اند و مدیر واقعی آن فیلم‌سازی است اهداف جشنواره‌های خارجی را با پول دولت تامین می‌کند.

فکر می‌کنند با ساختن یک «قلاده‌های طلا» حجت را تمام کرده‌اند

جلیلی افزود: بنیاد روایت فتح در اوج این جنگ نرم کجاست؟ لابد فکر می‌کنند با ساختن یک «قلاده‌های طلا» حجت را تمام کرده‌اند یا مثلا حوزه هنری که نه تنها کاری از پیش نمی‌برد بلکه یکی از مدیران رسمی‌اش از فیلم‌های حامی فتنه دفاع می‌کند. من می‌خواهم بدانم صنعت سینمای ما از صنعت هسته‌ای کم ارزش تر است که اینقدر درهایش را باز کرده‌اید که عناصر معاند و یا حداقل بی‌غیرت در آن نفوذ کرده‌اند.

وی معتقد است در عرصه هنری گارد دفاعی ما همین حوزه هنری و روایت فتح است که باید مانع ورود بیگانگان و یا شیفتگان فضای روشنفکری به داخل سینما شوند نه اینکه در این شرایط حساس فیلم‌هایی بسازند که 20 سال قبل و یا 20 سال بعد هم می‌شد ساخت.

همه مدیران فرهنگی کشور باید بیایند و کارنامه‌اشان را ارائه دهند

جلیلی مثال زد: به عنوان مثال وقتی فیلم «بوسیدن روی ماه» ساخته شد من به آن مدیر فرهنگی گفتم چرا در خانه این خانواده‌های شهید یک عکس امام نیست و او جواب داد خواستیم برای همه جذاب باشد! و این بیانگر همان تفکر افراطی و حذفی آنهاست که به راحتی تصویر امام انقلاب را حذف می‌کند.

تا زمانی که مدیران فرهنگی کشور پاسخگو نباشند و سلایق شخصی را به حساسیت‌های انقلاب ترجیح دهند و زیر سایه شیفتگی به شبکه‌های روشنفکری حرکت کنند اوضاع به همین منوال خواهد بود.

وحید جلیلی در پایان تاکید کرد بعد از جشنواره فجر سی‌و دوم همه مدیران فرهنگی کشور باید بیایند و کارنامه‌اشان را ارائه دهند؛ آقای مومنی‌شریف باید کارنامه خوبش! را در حوزه هنری را ارائه دهد. همچنین آقای جباری مدیر روایت فتح و آقای شرف‌الدین باید کارنامه خودشان را ارائه دهند و بگویند در این 4 سال راجع به فتنه چه کار کرده‌اند. و تا این اتفاق نیافتد جشنواره سی‌وسوم به مراتب فاجعه‌بارتر از سی‌ودوم خواهد شد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 1