«خط و نشان رهبری» انگیزه افشای «راز و رمز ملکه»/ سلیمی نمین از غربی ها گفت و درّی از غربزده ها

به گزارش پایگاه خبری هنر انقلاب «صبح هنر» به نقل از فارس،در مراسم رونمایی از مستند «راز و رمز ملکه» به کارگردانی مهدی نقویان با حضور سیدضیاءالدین درّی کارگردان سینما و عباس سلیمی‌نمین و جمعی از علاقمندان در حوزه هنری برگزار شد.

نقویان: بعد از دیدن مستند «خط و نشان رهبری» تصمیم گرفتم اثری بسازم

در ابتدای این مراسم مهدی نقویان کارگردان اثر در ارتباط با ایده تولید مستندی درمورد زندگی ملکه انگلیس گفت: من بعد از دیدن مستند «خط و نشان رهبری» تصمیم گرفتم اثری بسازم که بتواند پاسخی مناسب برای این فیلم باشد و در آن به زندگی ملکه انگلیس به‌عنوان کشوری که ادعای دموکراسی را دارد، بپردازم.

وی با اشاره به عدم وجود منابع فارسی مورد نیاز برای پژوهش‌های اولیه تولید این اثر گفت: بیش از یک سال از زمان تولید این مستند ظرف ترجمه متون انگلیسی و پژوهش‌های اولیه شد و بعد از آن بود که به سراغ تصاویر و منابع آرشیوی موجود در فضای اینترنت رفتیم.

نقویان همچنین از فشارهای بیرونی جهت تولید نشدن این اثر گفت و در سخنانی بیان کرد: من انگیزه بالایی برای پرداختن به چنین موضوعاتی را دارم که کار اولم، «گاو خشمگین» نیز در ارتباط با دولت آمریکا بود، ولی فشارهایی بیرونی از سوی برخی از روشنفکران همواره در مسیر تولید این گونه آثار وجود دارد، اما دیگر زمانی فرارسیده است که روشنفکرها سهم ما را از سینما در اختیارمان بگذارند. ما به عنوان فیلمسازان نسل چهارم انقلاب می بینیم که بعد از سال 88 و جریان فیلمسازان جشنواره عمار دیگر هیبت انحصار روشنفکران در حال شکستن است و این جریان‌ها به مرور زمان مجبور می‌شوند که ما را به رسمیت بشناسند.

می خواهم تناقض دموکراسی و مسئله حجاب در فرانسه را به تصویر بکشم

کارگردان مستند «گاو خشمگین» با اشاره به علاقه خود برای ساخت مستندی درمورد دولت فرانسه، گفت: می‌خواهم در ادامه کار با ساخت اثری درمورد حکومت فرانسه تناقض‌هایی که در ادعای آنها در ارتباط با دموکراسی و عملکرد آنها با مسئله حجاب مسلمانان وجود دارد را به تصویر بکشم.

وی با گلایه از نبود حلقه‌های وصل مناسب در میان جامعه محققان تاریخی و فیلم‌سازان کشور به بخشی از بیانات رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران جشنواره عمار اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در آن دیدار فرمودند؛ در حال حاضر حوزه علمیه به اندازه تمام تاریخ حوزه فعالیت پژوهشی و سوژه‌های مناسب دارد و باید ارتباطی میان فعالان حوزه و فیلم‌سازان برای پرداخت این ایده‌ها ایجاد شود.

سلیمی نمین: روشنفکران به خود نمی‌دهند که ابهت کاذب شکل‌گرفته دموکراسی در غرب را بشکنند

عباس سلیمی‌نمین پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه دیگر میهمان این مراسم بود که طی سخنانی با تبریک به کارگردان این مستند برای تولید اثری مؤثر در حوزه شناخت حکومت استعماری انگلیس، گفت: در طول تاریخ سیاسی کشور ما مناقشات بسیاری با دولت انگلیس وجود دارد که متأسفانه تاکنون آن گونه که باید در عرصه هنری کشور به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: کارگردان این اثر توانسته برخی از این درگیری‌ها را در فیلم خود به نمایش بگذارد، ولی نکته‌ای که به نظر می‌رسد و باید بیش‌تر به آن توجه کرد این است که چه ساختاری می‌تواند باعث شود ملکه انگلیس تا این حد در کشور خود نفوذ داشته باشد و آرای عمومی مردم را با خود همراه کند.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: در چهارچوب نظام پارلمانی انگلیس محدودیت‌های زیادی برای انتخابات وجود دارد و اصولاً دموکراسی در این کشور آن گونه که در رسانه‌ها ترسیم می‌شود و برخی در داخل فکر می‌کنند، نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: این درحالی است که در کشور ما چندین برابر این دموکراسی وجود دارد تا آنجا که می‌تواند منجر به این شود که دو دولت با سیاست‌های کاملاً متفاوت در زمانی کوتاه به روی کار آیند.

سلیمی‌نمین با اظهار تأسف از تفکرات نادرست برخی افراد در داخل کشور گفت: برخی از هنرمندان، محققان و روشنفکران کشور ما در فضایی محصور شده‌اند که اصلاً این جرأت را به خود نمی‌دهند که ابهت کاذب شکل‌گرفته پیرامون وجود دموکراسی در غرب را بشکنند.

وی با گلایه از نبود حمایت‌های مادی و معنوی در حوزه‌ فرهنگی کشور، گفت: خوب است که با توجه به مناسبت این روزها که مصادف با کودتای آمریکایی ـ انگلیسی 28 مرداد است، نگاهی به خاطرات بعضی همچون «ویلبر» بیندازیم و ببینیم دشمنان ما تا چه میزان برای رسیدن به اهداف خود حاضر به انجام هر عملی هستند.

کاریکاتور علیه مصدق در قبرس کشیده و در ایران چاپ می شد

وی افزود: ویلبر در خاطراتش می‌گوید ما در قبرس مقاله تهیه می کردیم و در مطبوعات ایران منتشر می کردیم. شبکه های آنها به قدری قوی بود که در قبرس کاریکاتور مصدق را می کشیدند و فردایش در مطبوعات ایران چاپ می کردند. ما با جریان هایی مواجه هستیم که در فضاسازی خبره هستند. آهنها با جایزه دادن یا منکوب کردن افراد فضاسازی می کنند.

این پژوهشگر تاریخ درمورد فرآیند شبکه‌سازی فرهنگی انگلیسی‌ها در کشورهایی همچون ایران توسط اشخاصی چون فرانک لین، اظهار کرد: آنها به شبکه‌سازی مشغول بوده و هستند تا آنجا که حتی در دوره‌ای در تألیف کتاب‌های درسی مدارس ما هم مؤثر بودند و اگر نتوانستند به کار خود ادامه دهند، تنها به‌دلیل هوشمندی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود.

درّی: دیکتاتوری یعنی حکومت ملکه انگلیس/ ما نیاز به یک انقلاب فرهنگی داریم

ضیاءالدین درّی کارگردان سینما و تلویزیون یکی از چهره‌های حاضر در این مراسم بود که با تقدیر از تلاش کارگردان این مستند، گفت:‌ «رمز و راز ملکه» را یک اثر شایسته تقدیر می‌دانم؛ چراکه توانسته تصویری واقعی از چهره حکومت انگلیس و شخص ملکه که در رأس آن قرار دارد، نشان دهد.

وی افزود: سابقه تحقیقات من در زمینه بریتانیا و فعالیت‌هایش به من نشان داد که آنچه که در این مستند روایت می‌شود، درست و قابل استناد است.

درّی در ارتباط با اینکه چرا برخی از روشنفکران داخلی تحمل دیدن آثاری که در آن از نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌شود را ندارند، بیان کرد: من نمی‌دانم که این روشنفکران تصور می‌کردند که قرار است با پیروزی انقلاب چه اتفاقی برای حکومت جدید بیفتد و یا انتظار داشتند که حکومت به‌دست آنها باشد و یا به‌دست شعرا و آرتیست‌ها؟ غافل از آنکه حکومت اقتضائات خاص خود را دارد.

اگر کسی فیلمی بسازد که در آن به یکی از خوبی های کشور اشاره کند توسط روشنفکران بایکوت می‌شود

وی در ادامه گفت: من واقعا نمی‌دانم روشنفکران جامعه ما زمانی که انقلاب در حال وقوع بود، چه توقع و فکری در ذهنشان داشتند که اینگونه با حکومت برخورد می‌کنند. رئیس جمهور آمریکا به قدری قدرت دارد که در هر لحظه می‌تواند در یک منطقه جهان جنگ به پا کند. شما حتی اختیارات ملکه انگلیس را با اختیارات رهبر جمهوری اسلامی مقایسه کنید. اختیارات رهبری تنها برای حفظ نظام در نظر گرفته شده است. در ایران یک روحانی رهبر کشور است که فتوا می‌دهد ما با سلاح هسته‌ای مخالف هستیم. در انگلیس ملکه‌ای که هیچ شانیت مذهبی ندارد، کشیش کلیسای کانتربری را انتخاب می‌کند اما در ایران مرجعیت دینی آزاد و در تحت اختیار مردم است. شرایطی که حکومت ایران در اداره کشور ایجاد می‌کند هم بر اساس خواسته مردم است. مردم ایران ملتی مذهبی هستند و برای همین مذهبی بودن هم رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند. با این حال قشر محدود روشنفکر در کشور اسم سانسور را بر این خواسته ملت ایران می‌گذارد. روشنفکر ما می‌بیند که هنرمندان انگلستان فیلم در مورد حکومتشان می‌سازد ولی دم بر نمی آورند اما در ایران اگر کسی فیلمی بسازد که در آن به یکی از خوبی های کشور اشاره کند توسط روشنفکران بایکوت می‌شود و این متاسفانه حتی در برخی رسانه‌های ما نیز وجود دارد.

کارگردان سریال «کلاه پهلوی» با اشاره به حمایت آشکار بسیاری از فیلم‌سازان غربی از دولت‌های خود، اظهار کرد: روشنفکران داخلی زمانی که به تماشای آثار سینمایی غرب می‌نشینند و حمایت آنها را از سیاست‌های دولت‌های غربی می‌بینند، هیچ اعتراضی نمی‌کنند، ولی به محض اینکه یک فیلم‌ساز ایرانی می‌خواهد در اثر خود از دولت و ملت‌اش حمایت کند، متهم به خودفروشی و دولتی می‌شود.

به ما برچسب سنبل تحجر و وابستگی می‌زنند

دری تاکید کرد: دلیل ساخته نشدن فیلم درباره حکومت و گرایش فیلمسازان به ساخت فیلم های خانوادگی در ایران وجود ستون پنجم‌های دشمن در کشور است. افرادی که در سمت‌های مشاور با ظاهرهای مذهبی قرار دارند و حتی شاید همه حرف انها را بیشتر از حرف من قبول داشته باشند. فکر نکنید که دشمنان ما را رها می‌کنند. آنها مقابل هر حرکت استقلال طلبانه ای را می‌گیرند. زمانی که همین حرف‌های من در رسانه‌ها منتشر شود، به من و بچه‌های من فشار می‌آورند و به ما برچسب سنبل تحجر و وابستگی می‌زنند.

وی گفت: شاکله‌ای که امام خمینی(ره) برای این نظام تعیین کردند کاملا درست و سالم است و اختلاف چپ و راست سیاسی تنها در  تاکتیک های اداره کشور است و نه اصل نظام. رهبر انقلاب هم بعد از امام خمینی این مسیر را ادامه دادند.

وی افزود: نتیجه این هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی این است که کارگردانان ما دیگر رغبتی برای پرداختن به موضوعات مهم نظام را ندارند و همه به سراغ ساخت فیلم‌های خیانت‌محور، مبتذل و پسر و دختری می‌روند.

درّی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک انقلاب فرهنگی داریم که بتواند فرهنگ کشور را از موضع انفعال خارج کند و با تمام توان در صدد حمایت از هنرمندان و آثار ارزشی تولیدشده در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

هزینه‌های میلیاردی برگزاری جشنواره ها را به عرصه تولید بیاورید
وی افزود: امروز جشنواره های زیادی در کشور در حال برگزاری است. در برخی زمینه ها حتی تعداد فیلمهای خوب با تعداد جشنواره ها یکی است. به عنوان مثال جشنواره کودک هر سال با هزینه های میلیاردی در حال برگزاری است. اگر به جای این هزینه‌ها، این پولها را به عرصه تولید بیاوریم هر 4 سال یکبار می توانیم یک جشنواره خوب با ده ها فیلم درباره کودک برگزار کنیم.

این جلسه با تشکر مهدی نقویان از محسن یزدی، مدیر مرکز مستند سوره به پایان رسید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 6