در فرهنگ باید خط شکنی کرد

به گزارش پایگاه خبری هنر انقلاب «صبح هنر»،رفته بودیم اتاقش، اتاقی با کاناپه‌های قدیمی و با او جلسه داشتیم؛ یکی از بچه‌های دفترش را صدا کرد و گفت آن دفاتری که از بازار گرفته‌اید بیاورید.

دفاتری آوردند که همگی غربی و آمریکایی بود؛ از باربی بگیر تا برخی تصاویر مستهجن که آن روزها شده بود تصاویر روی جلد دفاتر و نوشت‌افزارهای ایرانی و درون کیف بچه‌های مدارس ایران.

ناراحت بود و عصبانی که چرا برای بچه‌های این مرز و بوم کاری نمی‌شود؛ می‌گفت با خیلی از مسئولان صحبت کرده است اما امیدی به آنها نداشت.

15494

آن روزها مرکز تولیدات فرهنگی ایام(سایت ایام) را تاسیس کرده بود تا بشود محل رجوع فعالان فرهنگی خودجوش در سراسر کشور و محلی برای تامین نیازهای فرهنگی هنری آنان و تصمیم گرفت تا همین بخش را مامور تولیداتی درباره نوشت‌افزارهای ایرانی کند.

تابستان سال 91 بود و شاید دیر شروع کرده بودند؛ اما کار مهمی بود که باید شروع می‌شد؛ اگر آن روزها از من می‌پرسیدند که نظرت چیست هر چند کارش را خیلی حیاتی می‌دانستم انتقاد می‌کردم که چرا با نگاه اقتصادی کار را شروع نکرده است که خیلی از دفاتر بر روی دست‌شان بماند.

اما او انگار کار را با نیت خدایی آغاز کرده بود؛ حتی وقتی برای این مسئله خواستیم با او مصاحبه کنیم، مسئول سایت «ایام» را فرستاد.

سیدسعید حسینی که بعدا مسئول یکی از مراکز مهم نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی شد و همان روز به ما نکاتی از «صنایع فرهنگی»، پسا نظارت بر آنها و استراتژیک بودن این صنعت و ضرورت حمایت و نه ورود دولت گفت.

سال بعد این کار با قدرت‌تر و اقتصادی‌تر ادامه پیدا کرد؛ و آرام آرام مراکز دولتی و غیردولتی به آن اضافه شدند و همراهی کردند و هر کس به روشی جدید وارد بازاری می‌شد که اینک اسم «نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی» نام گرفته بود.

سایت «ایران‌نوشت» با حمایت او راه افتاد و مجمع‌شان شکل گرفت و آرام آرام همه کسانی که در این اندیشه نبودند که باید به این صحنه بیایند وارد این عرصه شدند.

وقتی چند سال پیش دفاتر «شکرستان» توسط حوزه هنری منتشر و رونمایی شد به یاد گفت‌وگویم با سیدسعید حسینی افتادم که می‌گفت: سراغ شکرستان رفتیم که دفتر سوژه‌های آنها را بزنیم که قبول نکردند و گفتند خودمان می‌خواهیم بزنیم که تنها عروسکش درآمده و کار دیگری نشد و به لوازم‌التحریر وارد نشدند در حالکیه این کار متعلق به حوزه هنری و صداوسیماست.

او اما آغازگر راهی شد که حالا برای آن ده‌ها برند آمده است؛ از قاصدک و روشنا تا فیروزه و صهبا به این بازار آمده‌اند و نمایشگاه برای آن می‌زنند و از آن استقبال می‌شود.

او وحید جلیلی است که به خیلی‌ها یاد داده است که در فرهنگ باید خط شکنی کرد؛ قرار نیست برند و نامی از تو باقی بماند و برای آن برند و نام و حتی برای هزینه‌هایت در مسیر فرهنگ نگران باشی و حرص بزنی بلکه باید تنها کار خوب را آغاز کنی و الگوی کار خوب را نشان بدهی؛ فرهنگ خود سیالانه در هوای مملکت منتشر خواهد شد.

خودش می‌گوید: «فینا» را درست کن که خدا گفته است «لنهدینهم سبلنا»

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 5