شاعران از «شعر فلسطین» گفتند/ سنگری: سهم شاعران انقلاب در شعر فلسطین قابل توجه است

به گزارش پایگاه خبری هنر انقلاب «صبح هنر»، چهلمین «عصرانه ادبی فارس» با محوریت بررسی شعر فلسطین با حضور مجتبی رحماندوست، محمدرضا سنگری، محمدرضا سهرابی‌نژاد، مجید سعدآبادی، فاطمه طارمی، عبدالرحیم سعیدی‌راد وجمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات پایداری درخبرگزاری فارس برگزار شد.

*امام خمینی(ره) مسئله فلسطین را به یک مسئله جهانی تبدیل کرد

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: مسئله فلسطین رکورددار مسائل نه تنها جهان اسلام بلکه تمام جهان است و هیچ بحث بین‌المللی به این اندازه طولانی نشده است. مسئله فلسطین نه تنها افول نداشته بلکه روز به روز گسترش داشته است. همچنین صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند که این مسئله را به یک مسئله داخلی تبدیل کنند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با هوشمندی امام راحل مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی تبدیل شده است.

وی افزود: مسئله شعر فلسطین با شعرای خوش‌نام عرب که با مضمون پایداری شعر سروده‌اند در زبان مردم عرب وارد شده است و این کار با سخن گفتن از مضامینی چون حماسه‌های سربازان فلسطینی، شهیدان آنها، استعمارستیزی و … رقم خورد، همچنین آواره‌های فلسطینی یکی از مباحثی است که در اشعار شعرای پایداری‌سرا دیده می‌شود زیرا این مسئله یکی از مظلومانه‌ترین موضوعات است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله آواره‌های فلسطینی به حدی برای رژیم صهیونیستی و همپیمانان او مهم است که در پیمان‌نامه‌های صلح میان مبارزان فلسطینی نیز به آن اشاره‌ای نمی‌کند و به نوعی یکی از نمادهای مهم مبارزات فلسطینی به شمار می‌رود. از دیگر مضامین شعر پایداری فلسطین صبر است که اگر پایداری و صبر نباشد پیروزی محقق نخواهد شد، همچنین ضرورت انتقام از متجاوز یکی دیگر از مباحث مهم در شعر پایداری است.

او  اضافه کرد: ضرورت انتقام از متجاوز تا اندازه‌ای اهمیت دارد که کتابی 7 جلدی با نام دیوان محمدالدوره که حاوی اشعاری با این مضمون است تا کنون چاپ شده است. امید به آینده روشن، زمین و تقدس آن از دیگر مضامین شعر فلسطین است. پرداختن به زمین و اعتراض به حاکمان غاصب صهیونیست و گرایش به شهرهای فلسطین به جای گریز این شهرها از مواد آمیختگی در شعر فلسطین است.

 

رحماندوست در پایان سخنانش گفت: شعرای فلسطینی هر کدام به تنهایی می‌توانند موضوع تحقیق یک رساله دکتری باشند. شعر یکی از رسانه‌های بزرگ در جهان است و اگر بزرگ نبود رهبری انقلاب سالانه وقتی را به شنیدن شعر اختصاص نمی‌دادند از همین رو نقش شعر بر کسی پوشیده نیست.

*سهم شاعران عصر انقلاب در شعر فلسطین قابل توجه است

دکتر محمدرضا سنگری در بخش دیگری از چهلمین «عصرانه ادبی فارس»، گفت: علت اینکه چرا باید به فلسطین پرداخته شود نکته اولی است که می‌خواهم به آن بپردازم زیرا فلسطین سرزمین انبیاء است و پیامبران بزرگی از آنجا مبعوث شده‌اند و این سرزمین مقدس است و همه به این نکته اتفاق نظر دارند. فلسطین نماد مبارزه با خیانت، جنایت و غصب است و امروز این سرزمین 67 سال است که غصب شده است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌مهمترین نقطه در عصر ظهور نیز این سرزمین است و در روایات آمده که در عصر ظهور سفیانی در این سرزمین کشته خواهد شد و بعد از آن فتح اروپا رخ خواهد داد پس از این منظر این سرزمین خط مقدم جبهه اسلام کفر است و به نوعی خاکریز انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: اولین نکته در شعر فلسطین در اشعار شاعران ایرانی این است که قالب شعر سپید در اکثریت است و بسامد شعر سپید بسیار بالاست و تعداد شاعران سپیدسرا در این موضوع بیشتر است. بعد از قالب سپید قالب نیمایی است و در دهه 70 نیز شاهد ظهور غزل در این موضوع بوده‌ایم البته در حوزه مثنوی نیز کارهای خوبی داریم که مجموعه استاد حمید سبزواری در این حوزه معروف است. در حوزه رباعی، چهارپاره و همچنین سایر قالب‌های شعری نیز اشعار خوبی داریم.

 

سنگری ادامه داد و گفت: نکته دیگر در شعر فلسطین اشاره به نحوه مبارزه است و هیچ عنصری در شعرهای ایرانی مانند سنگ نفوذ نکرده است. ویژگی دیگری که در شعر ایرانی پُر بسامد است مظلومیت مردم فلسطین است که در سال‌های اخیر نیز این مظلومیت شدت گرفته و در شعر نیز بروز داشته است.

او اضافه کرد: ستایش حزب‌الله و سیدحسن نصرالله یکی دیگر از ابعاد شعر فلسطین در ایران است که اگر تمام سروده‌های این مورد جمع‌آوری شود با یک مجموعه قطور روبه‌رو خواهیم بود. بی‌تفاوتی و بی‌خیالی جهان و عیاشی سران عرب یکی دیگر از ابعاد شعر فلسطین در ایران است که آن را ما در اشعار شعرا می‌بینیم. همچنین سهم شاعران عصر انقلاب در حوزه شعر فلسطین چشم‌نواز است و آنها ابعادی را می‌بینند و نشان می‌دهند که دیگران ندیده‌اند.

*اشعار فلسطین دارای نوعی عرب ستیزی است

مجید سعدآبادی ضمن شعرخوانی در این نشست گفت: در مسئله فلسطین و ادبیات مقاومت باید به یک نکته توجه کرد آن هم این است که باید به کشوری که در حال پایداری است توجه شود که در اینجا فلسطین مد نظر است عدم حمایت اعراب از فلسطینی‌ها موجب شد اشعار دارای نوعی عرب‌ستیزی باشند و نفرت از اعراب در اشعار فلسطینی‌ها نیز دیده می‌شود.

 

*در شعر زنان نیز نمونه‌های خوبی در شعر فلسطین داریم

فاطمه طارمی در ادامه گفت: اگر شعر فلسطین را با شعر پایداری مساوی بدانیم به نظر شعر پایداری محصولی از همدلی قومی و قبیله‌ای در برابر تهاجم انسانی است در شعر پایداری برخی واژه‌ها دارای ارزش می‌شوند که پیش از این در شعر فاقد ارزش بوده‌اند.

وی افزود: نفوذ تفکرات دینی در شعر فلسطین رنگ و بوی تازه‌ای به شعر داده و آنجایی که شاعر در شعرش شهادت طلب می‌کند، در حقیقت به نوعی تعالی رسیده و این یکی از شعبات تعالیم فرهنگ اسلامی است. در شعر زنان نیز ما نمونه‌های خوبی در شعر پایداری داریم که باید بهتر دیده شوند یکی از شاخصه‌های شعر مقاومت که در شعر زنان پررنگ است بحث‌های عاطفی و روانی آن است و این وقتی که از دریچه یک مادر به مسائل نگاه می شود شعر زنان قدرتمندتر است و زاویه دید یک زن به خاطر نگاه زنانه موجب عدم شعرش می‌شود.

 

*اهمیت پیشینه فلسطینی در میان نسل جدید آوارگان فلسطین

در پایان این مراسم عبدالرحیم سعیدی راد با اشاره به مواردی پیرامون شعر فلسطین گفت:‌چیزی که در ذات بشر وجود دارد عادت کردن به درد است و اینکه انسان درد را پس از مدتی فراموش می‌کند و ما امروز در موضع فلسطین نیز به چنین مسئله‌ای مبتلا شده‌ایم و به راحتی از کنار آن عبور می‌کنیم و این موجب می‌شود که برای برطرف کردن ظلم تلاش نکنیم.

 

وی افزود: در سفری که به یکی از این کشورهای عربی داشتیم در یک مدرسه که آوارگان جنگی در آنجا درس می‌خواندند معلم آنجا به من گفت از دانش‌آموزان اینجا اسمشان را بپرس وقتی اسم آنها را می‌پرسیدم برای مثال می‌گفتند یونس از فلسطین از فلان روستا و فلان محله و این نشان می‌دهد که آنها چه اندازه به پیشینه خود اهمیت می‌دهند و برای آن ارزش قائل هستند پس بد نیست که در شعر فلسطین ما به پیشینه فلسطینی آوارگان فلسطینی و جنگ‌زدگان توجه کنیم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

81 − 74 =