شورجه: سلحشور پرچمدار سینمای قرآنی است / حدادعادل: سینمای پیش از انقلاب یك كابوس بود

چهاردهم تیر 1394 هم‌زمان با روز ملی قلم و شب گرانمایه قدر، در تماشاخانه مهر حوزه هنری، ضمن گرامیداشت این روز، از فرج‌الله سلحشور، هنرمند و فیلم‌ساز متعهد تقدیر شد.
در این برنامه كه با حضور افرادی چون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، جمال شورجه فیلم‌ساز، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حداد عادل، محسن پرویز، محمدرضا سرشار، دكتر محمدرضا سنگری، جواد محقق، علی‌محمد مودب، علیرضا قزوه، منصور براهیمی و … برگزار شد، فرج‌الله سلحشور نیز با وجود اینكه هنوز به طور كامل سلامتش را به دست نیاورده بود حضور پیدا كرد.

شورجه: سلحشور هنر را برای دین می‌خواهد
جمال شورجه، كارگردان، درباره سلحشور گفت: فرج‌الله سلحشور، علمدار سینما و تلویزیون ایران با تمام تعلقات، اندیشه‌ها و باورهایش است. او كسی است كه ظاهر و باطنش همین است و در عین حال كه شخصیتی شفاف و زلال دارد، با كوچك‌ترین اهانتی به ارزش‌هایش عصبانی می‌شود چون تعصب و غیرت دارد.

این فیلم‌ساز ادامه داد: او از كسانی بود كه پای منبر بزرگ شد و از دهه 60 در حوزه هنری بازیگری و گریم و تهیه‌كنندگی و … كرد و هر كجا كاری بود آستین‌ها را بالا می‌زد. او بیش از 35 سال به صورت شفاف در خط رهبری بود و هنوز هم هست. او از امام خمینی (ره) تا امام خامنه‌ای پیرو امر ولی بوده و هست و اینكه كسی چند دهه این‌طور ثابت‌قدم و محكم از اسلام حرف بزند، جرئت می‌خواهد.

شورجه همچنین گفت: سلحشور از جمله افرادی است كه هنر را برای دین می‌خواهد و می‌گوید هنر بدون دین ارزشی ندارد. او پرچمدار سینمای قرآنی است. سلحشور شخصی است كه هیچ‌گاه دین به دنیا نفروخت و از اعتقاداتش كوتاه نیامد. او فیلم‌ساز ولایی و مسلمان تربیت می‌كند تا چراغ دین در سینما خاموش نشود.

حدادعادل: سینمای انقلابی كنونی ایران برای ما یك آرزو بود

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نیز كه در مراسم روز قلم در حوزه هنری حاضر شده بود، گفت: برای ادای احترام به فرج‌الله سلحشور در این برنامه حاضر شده‌ام؛ ضمن اینكه باید اظهار وفاداری و احترام به انجمن قلم را از سوی خودم اعلام كنم.

وی با بیان اینكه زیاد فرصت سینما رفتن نداشته و معمولا درباره سینما اظهار نظر نمی‌كند، گفت: خودم را صاحب اهلیت نمی‌دانم كه درباره سلحشور كه چهره‌ نام‌آور سینمای ایران است چیزی بگویم اما گاهی خوب است امثال من حس و حالمان را از سینمای قبل از انقلاب به نسل جوان منتقل كنیم تا تفاوت آن را با سینمای پس از انقلاب احساس كنند. پیش از انقلاب، سینما برای خانواده‌های متدین مانند یك كابوس بود و هنگامی كه می‌شنیدند نوجوان و جوانشان به سینما رفته عزا می‌گرفتند. فضای عمومی سینما طوری بود كه انگار تنها برای امور غیراخلاقی رسالت دارد و گویی تلقی این بود كه اگر دستگاهی در غرب ساخته شده، به عنوان یك ظرف، مظروفش هم باید حتما از غرب بیاید و محتوای فیلم ها و حركات بازیگران باید دقیقا مطابق فیلم های غربی باشد.

حداد عادل ادامه داد: با انقلاب اسلامی ایران، امام به ما این جرئت را داد كه به خودمان برگردیم و مسائل اساسی را در سینما مطرح كنیم. در آن روزها به این فكر می‌كردیم كه چرا وقایع كشور خودمان را در سینما نیاوریم و این اتفاقاتی كه اكنون در سینمای انقلابی رخ می‌دهد برای ما یك آرزو بود كه حالا محقق شده است.

وی همچنین گفت: من این توفیق را داشتم كه بیشتر قسمت‌های سریال حضرت یوسف(ع) را ببینم و مكررا یاد روزهای انقلاب می‌افتادم و خدا را شكر می‌كردم كه فیلمی با كیفیت خوب بر اساس یك قصه قرآنی ساخته شده كه همه را جذب می‌كند. تاثیرات این‌گونه فیلم‌ها را نباید در كوتاه‌مدت دید بلكه این فیلم‌های فاخر در وجدان عمومی و خودآگاه و ناخودآگاه ذهن جامعه نقش می‌بندد و در درازمدت فرهنگ‌سازی عمومی ‌می كند. بنابراین امیدوارم سلحشور بتواند فیلم‌های دیگری نیز بسازد و به عنوان یك الگو برای فیلم‌سازان قرار بگیرد.

سلحشور: آرزویم این است که سینمای اسلامی راه بیندازم

فرج الله سلحشور در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: من در این حد نیستم که برایم بزرگداشت گرفته شود اما لازم است از اهدافی بگویم که من را به این جا کشیده است. درباره ی حقیقت و تخیل باید گفت که قصه همیشه باید بر مبنای حقیقت باشد همان طور که خداوند نیز قصه نمی گوید و از واقعیت ها حرف می زند. این در حالی است که قصه به نام خلاقیت از ذهن خودمان تراوش می کند. علمای ما هنگامی‌که صحبت می کنند می گویند نقل از امام معصوم، نقل از قرآن خدا و … اما ما هر زمان که حرف می زنیم می گوییم حرف از خودمان است انگار که این موضوع هنر است. قصه واقعی را خدا می نویسد و قصه غیر واقعی را من و شما می نویسیم. اگر بپذیریم که یک برگ بدون اجازه خدا از درخت نمی افتد پس حوادث هم بدون اجازه خدا رخ نمی دهند. آیا اکنون قصه هایی که در سینمای ما است دروغ نیست؟ سر تا پا دروغ است اما با اسم سازندگی و خلاقیت است که وارد می شود.

وی به آیه آخر سوره یوسف اشاره کرد و گفت : در این آیه خداوند می فرماید که ما برای شما قصه می گوییم تا هدایت شوید. آیا سینما و تلویزیون ما، درهای رحمت و هدایت را به سمت ما باز می کند. آیا ما را به نور هدایت می کند؟ خداوند می فرماید که به سمت حقیقت بروید اما ما همان سینمایی که از غرب به ما آمده است را ادامه می دهیم.گویی که اگر بخواهیم چیز جدیدی را وارد کنیم انگار که با سینما مبارزه کرده ایم. در همین آیه از سوره یوسف خداوند می فرماید اگر می خواهید قصه بنویسید باید قصه تان واقعی باشد، عبرت آموز باشد و این قصه واقعی به مردم درس دینداری بدهد. نباید نسبت به تاثیر سینما و فرهنگ بی تفاوت بود. همانطور که جامعه ما ضرر های بسیاری از بانک دیده است، به نظرم سینما و حرکت های نمایشی منحرف  ضرر و زیانی کمتر از بانک نداشتند.

سلحشور اضافه کرد: من آرزویم این است که سینمای اسلامی را راه بیندازم. ما یک سری از داستان های واقعی را سریال کردیم. بچه مذهبی ها دیدند و معتقدند که این سریال ها در عین سادگی دارای لطافت خاصی است. ما چه قدر قصه های خوب و زیبا داریم. قصه های واقعی می تواند برای همه درس عبرت باشد بدون آن که اسم کسی را ببریم و افشاگری کنیم. اکنون ببینید که در تلویزیون ما چه کسانی به عنوان الگو به مردم معرفی می شوند. نه ظاهرشان به اهل بیت ربطی دارد و نه باطنشان. کسی فیلم می سازد و در آن به همه ی مسئولان مملکت اهانت می کند و می گوید من این فیلم را حتما اکران می کنم و هیچ کس هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد در حالی که فیلم او مربوط به فتنه است و هیچ کس نیست که بگوید خانم حرف شما چیست؟ در حقیقت یک زن بر علیه فتنه ای که امام ما و خود ما موضعمان راجع به آن روشن است فیلم می سازد و هیچ کس هم هیچ نمی گوید.

فرج الله سلحشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اگر من فیلم موسی کلیم الله را بسازم، مطمئن هستم که ریشه صهیونیسم از بین می رود.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: متاسفانه مسئولان ما فکر می کنند که فیلمی که از غرب آمده است وحی منزل است و غیر از آن چیزی به فیلم وجود ندارد . من آرزو دارم که یا جریان فیلم سازی اسلامی را بسازم و یا اگر قرار نیست بسازم بمیرم. من در همین جا از آقای مومنی شریف درخواست می کنم که بانی شوند و فیلم سازی اسلامی را شروع کنند. یک عده از بچه های مذهبی دنبال این کار رفته اند با آن ها کار را شروع کنند.

محمدرضا سرشار: جشنواره قلم زرین، جای خودش را بین موافق و مخالف باز كرده است

در این مراسم، محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم ایران بیان كرد: به عنوان یكی از اعضای موسس و عضو فعلی انجمن قلم ایران و به نمایندگی از این تشكل باید بگویم خرسندم از این كه توانستیم در ماه پرخیر و بركت رمضان، جشن ملی روز قلم و جشنواره قلم زرین را برگزار كنیم. این جشنواره اكنون جای خودش را باز كرده و داخل و خارج از كشور موافقان و مخالفانش درباره آن حرف می‌زنند كه نشان از اهمیت این رویداد است.

وی با بیان اینكه انجمن قلم ایران تشكلی فراگیر است، گفت: این تشكل، داستان‌نویسان، منتقدان و پژوهشگران شاخه‌های مختلف علوم انسانی را در بر می‌گیرد و با اینكه به هیچ حزب و گروهی وابسته نیست، توانسته سختی‌ها را تحمل كرده و در عرصه فرهنگ، 15 سال پربار و موثر را پشت سر بگذارد.

سرشار سپس به اهم فعالیت‌های این انجمن اشاره كرد و گفت: انجمن قلم ایران بالغ بر 200 عضو دارد كه برخی از این اعضا از مفاخر اندیشه و قلم كشور و دارای مسئولیت‌های مهم سیاسی و اجتماعی هستند. این انجمن فعالیت‌های مختلفی را انجام داده كه از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طراحی و پیشنهاد ثبت روز ملی قلم، پیشنهاد اعطای مدرك معادل به خبرگان بدون مدرك، انتشار فصلنامه‌ اصحاب قلم با حمایت همه جانبه حوزه هنری و … اشاره كرد.

پارسی‌نژاد: در دنیای كنونی، ادبیات باید مقتدرانه نقش‌آفرینی كند

در بخش دیگری از این مراسم،‌ كامران پارسی‌نژاد،‌ دبیر سیزدهمین جشنواره قلم زرین، ضمن قرائت بیانیه‌ پایانی این جشنواره گفت: در شرایط كنونی كه كشور عزیزمان از سوی دشمنان آشكار و پنهان مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است، این وظیفه ادبیات ایرانی است كه ضمن ترسیم اهداف استعماری، نقبی در حقایق مسلم دوران خود بزند، محملی برای طرح اندیشه‌ها و تجارب ناب و بدیع ملی مذهبی باشد، با ساختاری مستحكم در عرصه ادبیات طرحی نو دراندازد و مضامین مهم و ارزشمند ایران اسلامی را مطرح سازد.

وی ادامه داد: در دوره كنونی،‌ از ادبیات بیش از هر زمان دیگری توقع می‌رود مقتدرانه نقش‌آفرینی كند و در بستر جامعه جریان‌ساز باشد. بر این اساس، نویسندگان ادبیات داستانی،‌ شاعران و منتقدین ادبی باید با تغییر رویه در ساختار و بن‌مایه‌های به كار گرفته، نواقص كار خود را برطرف كنند. باید به این نكته مهم توجه داشت كه رویدادهای فرهنگی،‌ ادبی، اجتماعی و … تمامی با هم پیوندی اندام‌وار دارند و هر رویداد اتفاق افتاده می‌تواند بر سایر موارد تاثیرگذار باشد. بر این اساس، یكی از وظایف نویسندگان و شاعران،‌ شناسایی روند شكل‌گیری رویدادهای مهم و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هر رویداد بر دیگری است.

پارسی‌نژاد افزود: از این رو می‌طلبد تا روند شكل‌گیری ادبیات معاصر ایران در جشنواره‌هایی چون جایزه قلم زرین تحلیل شده و مورد ارزیابی قرار گیرد. در این دوران ایران شاهد حوادث مهم و سرنوشت‌سازی بوده كه بی‌شك ارزیابی ادبیات می‌تواند در بازشناخت و ارزیابی رویدادهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی مفید واقع شود.

وی همچنین با اشاره به بخش‌های مختلف این دوره جایزه قلم ایران گفت: آثار منتشره در سال 1393 در پنج بخش نقد و پژوهش ادبی، داستان و شعر بزرگسال و داستان و شعر كودك و نوجوان توسط داوران نام‌آشنا و صاحب اندیشه و تجربه به بوته نقد سپرده شد و قابل ذكر است كه برای اولین بار است در جشنواره بخش شعر و داستان كودك و نوجوان افزوده شده است.

به گفته پارسی‌نژاد، هیئت داوران سیزدهمین جایزه قلم زرین، ضمن بها دادن به تمامی آثار ارزشمندی كه در سال 1393 خلق شده است، طی چندین مرحله داوری، یك اثر به عنوان برگزیده و آثاری چند را شایسته احراز عنوان آثار تقدیری دانستند.

در این مراسم، برگزیدگان جشنواره قلم زرین و دلایل انتخاب آن‌ها به شرح زیر اعلام شد:

بخش داستان بزرگسال

«مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری از انتشارات نیستان به عنوان اثر برگزیده این بخش شناخته شد. این اثر به دلیل شخصیت‌پردازی عمیق و دقیق،‌ استفاده به جا از عنصر حقیقت، مانندی و دلالت‌گری، در ترسیم فرهنگ، باورها و مناطق طبیعی ایران،‌روایتی نو از انقلاب اسلامی 57، دوری از شعارزدگی در افشای ماهیت رژیم قبل از انقلاب به این درجه دست پیدا کرد.

بخش شعر بزرگسال

در این بخش مجموعه شعر «واژه وحشی» اثر حامد حسین‌خانی از انتشارات فصل پنجم به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل داشتن تعهد شاعرانه به آرمان‌ها و ارزش‌های والای انسانی،‌تلاش‌های ارزنده برای دستیابی به افق‌های تازه،‌ نوآوری، زبان درخور تعمق و بیان مسائل و موضوعات تازه به تناسب زمان و پرداختن به آن به این درجه دست پیدا کرد.

نقد و پژوهش

کتاب «از نتایج سحر» (تحلیل شعر انقلاب اسلامی) اثر محمدرضا سنگری از انتشارات سوره مهر به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل اشراف نویسنده نسبت به موضوع پژوهش، گونه‌بندی و تحلیل مناسب شعر انقلاب اسلامی از زمان پیدایش آن تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوره حاضر، نوآوری در انتخاب موضوع پژوهش پیرامون شعر انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.

داستان کودک و نوجوان

«گل‌های کاغذی» نوشته محمدعلی گودینی، انتشارات نازگل به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل روایت صمیمانه و ملموس از چگونگی رشد و تعالی نگاه دو نوجوان در مواجهه با واقعیت‌های حکومت ظالمانه رژیم ستمشاهی و نقش برجسته بیگانگان در اداره امور کشور به عنوان یکی از ریشه‌های انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

شعر کودک

مجموعه شعر «بوته خیس» اثر شکوه قاسم‌نیا از انتشارات پیدایش در شاخه شعر خردسال به دلیل برخورداری از حس عاطفی و صمیمیت خردسالانه زبان و لطافت شعری و مجموعه شعر«دم گربه‌ها را بکش» اثر طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شاخه شعر کودک به دلیل استحکام زبانی و توجه به مضامین تازه به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد.

در ادامه، با حضور محسن مومنی شریف،  غلامعلی حداد عادل، محمدرضا سرشار و كامران پارسی‌نژاد، جوایز افراد برگزیده به آن ها اهدا شد و این دوره جایزه قلم زرین نیز به نقطه پایان رسید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 7 = 3