مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در «بادیگارد»

به گزارش پایگاه خبری هنر انقلاب «صبح هنر»، «بادیگارد» هجدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیاست که اواخر اردیبهشت‌ماه پروانه ساختش به تهیه‌کنندگی خود حاتمی‌کیا صادر شد. در حالی که خبرهای بسیاری از این فیلم به فضای رسانه‌ها راه می‌یابد، جالب‌ترین مورد، حضور «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از فیلم است.
شخصیت اصلی بادیگارد، «حیدر» نام دارد که پرویز پرستویی ایفاگر آن و یک محافظ است که در بخشی از داستان و به هنگام سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در تیم محافظتی وی به کار مشغول می‌شود. البته این فقط یک بخش فرعی از بادیگارد است و آنچه محوریت فیلم است زندگی «حیدر» و اتفاقاتی است که به دلیل ماهیت شغلش برایش روی می‌دهد. حیدر به عنوان مأمور ویژه محافظت از یک شخصیت مهم دولتی انجام وظیفه می‌کند. این شخصیت دولتی حین مأموریتی در یکی از نقاط مرزی تحت حمله انتحاری قرار می‌گیرد و تلاش‌ حیدر برای نجات او بی‌ثمر می‌ماند و این کارگزار دولتی شهید می‌شود و بادیگارد داستان نیز جراحت سنگینی برمی‌دارد. از اینجا به بعد است که در کنار مقامات مافوق این بادیگارد که برخی او را به کم‌کاری در محافظت متهم می‌کنند و برخی نیز می‌دانند او همه تلاشش را برای نجات جان آن کارگزار انجام داده، خود حیدر هم دچار یک درگیری ذهنی می‌شود و مرتب عذاب وجدان دارد که آیا کارش را درست انجام داده یا نه. این اتفاقات باعث می‌شود زندگی خانوادگی حیدر هم دستخوش ناملایماتی شود. البته او همسری همراه و دلسوز به نام «راضیه» دارد؛ همسری که ایفای نقشش را مریلا زارعی برعهده دارد و می‌کوشد سنگ‌صبور حیدر باشد و مرتب او را دلداری دهد که نگرانی‌اش درباره اتفاق رخ‌داده بی‌دلیل است. در اولین مأموریت بعد از ماجرای انتحاری، حیدر مسؤولیت محافظت از یک دانشمند هسته‌ای را برعهده می‌گیرد اما مشکل اینجاست که این دانشمند اعتقادی به داشتن بادیگارد ندارد و فکر می‌کند خودش از پس محافظت از خودش برمی‌آید و برای همین حیدر مجبور می‌شود به طور نامحسوس او را زیر نظر داشته باشد. از مرور همین جزئیات داستانی می‌توان دریافت که قهرمان بادیگارد حاتمی‌کیا کاملاً شبیه به قهرمان‌های آثاری چون «آژانس شیشه‌ای»، «به نام پدر» و «موج مرده» است که از او دیده‌ایم و درست به مانند آن فیلم‌ها یک همسر صبور و مهربان نیز کنار این قهرمان وجود دارد. باز هم به مانند آن فیلم‌ها در «بادیگارد» هم تعارضات میان قهرمان با فرزندش که با زبان نسلی دیگر با او سخن می‌گوید، بخشی از وجه اجتماعی درام را شکل می‌دهد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 2