نگاهی به پوستر‎های عاشورایی نهضت مردمی پوستر انقلاب

صبح هنر | قاسم‎پور از اعضای شورای سیاست گذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب کفت: ما از همان سال‌٨٨ کتاب‌های«عبرت‌های عاشورایی» حضرت آقا را محور کارمان قرار دادیم و خیلی هم زود کارمان وسعت پیدا کرد و در حال حاضر شبکه‌ای از طراحان و توزیع‌کنندگان و کارهای دیگر در حد وسیعی فعالیت می‌کنند. 

نجفی-پوستر یک رسانه‌ صریح، گویا و به معنای نزدیک‌تر، پوستر مثل یک فریاد آنی است. پوستر به شما این زمان را نمی‌دهد که بایستید و با آن مواجهه‌‌ طولانی مدت داشته‌ باشید. یا مثل یک اثر نقاشی در آن بیندیشید و به لایه‌های عمیق و چندگانه‌‌ آن ورود پیدا کنید. ذات پوستر، سریع و گذراست.
نمی‌توان در مواجهه با یک پوستر، بیش از چند ثانیه یا در نهایت چند دقیقه متوقف شد. به‌خاطر این ویژگی پوستر، باید سمت زیبایی‌شناسی‌ای برویم که خلاصه و استرلیزه است و بیان صریح و گویا دارد و شما را درگیر لایه‌های عمیق نمی‌کند. پوسترهایی عاشورایی را این روزها بیشتر هیئت و جلسه‌های مذهبی می‌بینید و طبیعتا علاقه‌مندان خودش را دارد.
دیر زمانی بود که وقایع تاریخی و مذهبی با کلام و نمایش به مردم انتقال داده می‌شد ولی حالا جریانی به وجود آماده که با خط و رنگ به بیان این وقایع پرداخته است.

a684eceee76fc522773286a895bc8436

می‌خواهیم کار جبهه‌ای و هدفمند بکنیم

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب با تاکید بر اینکه مدت زیادی بود که دنبال تشکیل چنین جمعی بودیم، گفت: حرکتی که ما شروع کردیم از سال‌٨٨ شکل گفت. البته قبل از آن هم کارهای آن‌چنینی را آغاز کرده بودیم ولی سال‌٨٨ و بعد از فتنه آن سال این جمع شکل گرفت. قاسم‌پور گفت: همیشه دغدغه این را داشتیم که فعالان این حوزه را دور هم جمع کنیم. در واقع می‌خواستیم چنین کارهایی را به صورت جمعی شکل دهیم و دوستان را به سمت کارهای جمعی و هدفمند
سوق دهیم.
وی افزود: ما در این زمینه دو هدف داشتیم. اول اینکه مباحث انقلاب را در قالب یک محصول فاخر تولید کنیم و دیگر اینکه جمع بچه‌های انقلابی آرام‌آرام به سمت جبهه‌ای کار‌کردن بروند.
قاسم‌پور تشابهات زیاد واقعه عاشورا و وقایع انقلاب را انکار‌ناپذیر می‌داند و می‌گوید: ما از همان سال‌٨٨ کتاب‌های«عبرت‌های عاشورایی» حضرت آقا را محور کارمان قرار دادیم و خیلی هم زود کارمان وسعت پیدا کرد و در حال حاضر شبکه‌ای از طراحان و توزیع‌کنندگان و کارهای دیگر در حد وسیعی فعالیت می‌کنند. در‌حال‌حاضر هم ما وسیع‌ترین شبکه فعالان انقلاب اسلامی در کشور هستیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما این بود که منویات رهبر انقلاب را با زبان گرافیکی و با کیفیت ارائه کنیم. تا الان هم چند تا موج گرافیکی با مضامین عاشورایی داشتیم و سعی می‌کنیم با توجه به اتفاقات روز جلو برویم.
اتفاقاتی مانند اسلام انگلیسی که حضرت آقا روی آن تاکید کرده بودند یا ماجراهای غزه و خودِ فتنه‌٨٨ که همه این‌ها به نوعی با واقعه عاشورا ارتباط داشت و گرافیست‌های ما با هنر خود سعی کردند در قالب پوستر، این مفاهیم را به شکل زنده و پویا منتقل کنیم.

poster4
بیشتر کارهایی که شکل می‌گیرد آزمون و خطاست‎

حسین یوزباشی، منتقد و طراح پوستر در این‌باره معتقد است: در تاریخ هنر کشور، توقفی در این زمینه وجود دارد. به این نکته نیز باید اشاره شود که همواره محور اصلی در انتقال مفاهیم اعتقادی و دینی کشور ما، کلام بوده‌است. خیلی کمتر دیده و اشاره شده است که مفاهیم توسط تصاویر انتقال پیدا کند. همیشه محور اصلی کلام بوده‌ است. همان‌طور که دوستان می‌دانند در رابطه با واقعه‌‌ عاشورا، در فضای روضه و عزاداری‌ها محور اصلی
کلام است.
وی می‌افزاید: به‌واسطه‌ بازگویی اشعار و روایاتی که از این حادثه وجود دارد مفاهیم انتقال پیدا می‌کند. اما در دوره‌ای از زمان(اواخر قاجار تا اواسط پهلوی) اتفاقاتی درباره‌ فرهنگ تصویر عاشورا می‌افتد. نقاشی قهوه‌خانه‌ای و روایت حماسه‌ی عاشورا به مدد تصاویر. البته این کار فقط محدود به روایت‌گری حماسه‌ی عاشورا نبود. اساطیر و داستان‌های کهن ایرانی نیز به این واسطه روایت می‌شدند. کم‌کم این شیوه، به خدمت روایت‌گری عاشورا درآمد و تجربیات درخشانی را به جای گذاشت. بعد از این بازه‌ زمانی، خلائی در حوزه‌ انتقال مفاهیم
ایجاد می‌گردد.
به جرئت می‌توان گفت حدود یک دهه است که به صورت جدی به این رویکرد جدید در طراحی رسیده‌ام. با این تعریف، تمام کارهایی که شکل می‌گیرد در حوزه آزمون و خطاست.
من فارغ از موضوع و از حیث هنری عرض می‌کنم. و بعضی دیگر از کارها، کارهایی هستند که نتوانسته‌اند با موضوع ارتباط برقرار کنند. تعدادی از کارها هم، منفی هستند. این گروه سوم، فارغ از نیت طراح، نه تنها نتواسته‌اند موضوع را منتقل کنند بلکه به شأن این واقعه هم جسارت می‌کنند. البته این اتفاق، معمولا ناخواسته است.

۷ef605fc8dba5425d6965fbd4c8fbe1f
نباید این‌قدر سطحی و خام‌‌دستانه به موضوعات نگاه کرد

وی ادامه داد: مواجهه با موضوعات مقدس و ترجمان آن‌ها به زبان تصویر، کار ساده‌ای نیست. خیلی از آزمون‌ها، در انتها به خطا می‌رسند. در واقع آزمون و خطاهایی هستند که بعضا موفق و عمدتا ناموفق هستند. چون موضوع، موضوع بزرگی است. نمی‌توان با آن رفتار فرمالیستی
نامتعارف کرد.
به همین دلیل، در بیشتر موارد به تکرار می‌افتیم. به عنوان مثال در کار حضرت علی‌اصغر(ع)، برخورد تیر با یک فرم، یک بار این فرم غنچه‌‌ گل است. این اتفاقی است که بارها و بارها و متاسفانه به شکل ناخوشایند دیده شده است. کسانی که به‌صورت حرفه‌ای وب‌گردی می‌کنند، چند سال گذشته که وب‌گردی به این صورت باب نبود، یک بنر موشن وجود داشت که از آن خون می‌چکید و به آن تیر می‌خورد و هنوز هم گاهی در اینترنت آن را می‌بینم. به نظر من خام‌دستانه و کوته‌فکرانه است. اینکه فضا را خیلی چرک، کثیف و در عین حال خیلی عامیانه فرض و به صرف برخورد تیر با یک فرم، بخواهیم موضوعی به این بزرگی و عظمت را منتقل و
بازنمایی کنیم.
در حوزه‌‌ عاشورا، موضوع حضرت علی‌اصغر(ع) ابعاد بسیار زیادی دارد. ما فقط به لحظه‌‌ شهادت ایشان فکر و برای آن ایده‌پردازی می‌کنیم. در آثاری که تا الآن طراحی شده است و ما دیده این این اتفاق خیلی تکرار شده است و بسیار آثار شبیه آن وجود دارد. این اتفاق موفقی نیست.

پوستر‎های عاشورایی نهضت مردمی پوستر انقلاب poster3 پوستر‎های عاشورایی نهضت مردمی پوستر انقلاب

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

58 − 54 =