تلویزیون

هبوط قهرمان ایرانی در تگزاس!

«میکائیل»، هبوط قهرمان ایرانی در جایی شبیه به تگزاس است! محصول جدید سیروس مقدم و سعید نعمت الله، ترکیب نامتوازنی از سینمای وسترن و فیلمفارسی با رنگی از آرمانگرایی است.

چ

شتاب سینمای انقلاب

همه از بازگشت ابراهیم حاتمی کیا به سینمای خویش –سینمای دفاع مقدس- می گویند. اما به واقع، این یک بازگشت نیست، بلکه یک جهش به جلو و رو به آینده است. به روز بودن و آینده نگری، خصیصه اصلی و منحصر به فرد سینمای حاتمی کیا است.

شیار 143

حماسه مادرانه

حضور زنان در دفاع مقدس یکی از لایه های مغفول و مهجور است. آثار هنری کم تعدادی با رویکرد نمایش زنان در جنگ تولید شده اما هر کدام، کاری کردند کارستان. «دا» نمود و نمود هنر مقاومت زنانه است که البته در ادبیات ظاهر شد. حالا فیلم «شیار143» همین راه را در سینما گشوده است.

مام میهن

مهترین نقطه تمایز شیار ۱۴۳ با آثار مشابه شخصیت پردازی و ترسیم درست یک مادر تمام ایرانی است. مادری که جزو اسطوره های بزرگ سینمای ایران قرارخواهد گرفت.

فراستی

«چ»، صلح طلب است اما تسلیم طلب نه

شخصیت چریک عارف و متفکر چمران تا حد بسیاری درنیامده. کمی منفعل است. استاد جنگ های چریکی و استراتژی و تاکتیک چریکی نیست. در مقابل حرکات دشمن تیز و سرزنده نیست. تاخیر دارد. عرفانش هم غایب است. یک صحنه عبادت چیزی نمی رساند. خلوت ندارد. متفکر است و بیشتر سیاسی و اهل پولتیک اما در جواب دشمن راجع به زن و فرزند کم می آورد. بیشتر مردم دوست است و ملی تا متفکر.

فیلم چ

حماسه ای در میان خون و ابر و ستاره

«چ» همان فیلمی است که سال هاست منتظرش بودیم؛ یک حماسه پرخون، پر از تازگی و انرژی، خالی از شک و تردید، به دور از محافظه کاری و هراس، و … یک فیلم انقلابی.

دهلیز

تجربه ی سینمای دینی بدون شعار

این فیلم به صورتی هنرمندانه در گفتمان دینی قرار دارد. فیلم دینی، سردادن مقداری شعار نیست! سینما منبر نیست، جای موعظه و سخن رانی نیست! فیلم مذهبی یعنی هنرمند سینمایی باشی، مساله و مشکل اجتماعی را تشخیص بدهی، با دین و معارف دینی در حد کفایت آشنا باشی و با ترکیب هوشمندانه آنها فیلم بسازی.

شوق پرواز

گوهری كمياب در سيما

قهرمانانی چون شهيد بابايی در طول هشت سال دفاع مقدس كم نبودند كه ما هنوز به آنها در سينما و تلويزيون نپرداخته‌ايم؛ افرادی كه هر كدام الگوهايی از انسانيت و ايثار را تصوير می‌كنند.