مباحث نظری

هنر انقلاب

نام آوران گمنام هنر انقلاب و مسئولیت ما

بارها در فضای رسانه ای کشور شاهد بوده ایم که بعضی اصحاب رسانه ، اقدام به بزرگ نمایی شخصیت و آثار هنرمندانی می نمایند که در آثار هنری آن ها مغایرت هایی با مبانی دینی و ارزش های متعالی نظام اسلامی وجود دارد ، ولی در مقابل از سوی رسانه های ارزشی- انقلابی ، شاهد تلاش ویژه ای برای معرفی شخصیت و ترویج گسترده آثار تولیدی هنرمندان انقلاب در میان مخاطبین فضای رسانه ای کشور نبوده ایم .

مرتضی گودرزی

هنر عاشورایی، هنر متعهد

هنر عاشورایی و هنرمند عاشورایی لزوماً به واقعة فیزیکی و روایی کربلا متعهد نیست، هنر و هنرمند عاشورایی به پیام کربلا و سوزی که حسین (ع) بر سینه داشت و به عطشی که او بر بیان حقیقت داشت هم متعهد است و از این منظر هنر عاشورایی به انسان و همه بشریت متعهد است.

تولید فرهنگی یا تجارت فرنگی؟

غرب‌زده‌ها کی‌اند مگر؟ نه آنها که بی‌توجهند به گنجینه‌های خودی و سرمایه‌های ملی و داشته‌های این مردم؟ چه فرقی می‌کند که تو نادر مهدوی و بیژن گرد را در اثبات غرب از یاد ببری یا در انکار غرب؟

حسن رحیم پور

خاکریز امروز هنر انقلاب است

رهبری كتاب‌ها را با این همه مشغله خط به خط، صفحه به صفحه می‌خوانند، تقریظ می‌زنند، حاشیه می‌زنند، اشكالات فنی می‌گیرند و بعد می‌خواهند كه اعلام شود؛ چرا؟ برای این‌كه این خاكریز سوراخ است. این قسمت خاكریز انقلاب خراب است.الان خاكریزِ چهارراه خندق عملیات بدر، همین خاكریز سینمای انقلاب و دفاع مقدس و رمان انقلاب اسلامی است.

حسن رحیم پور

تقریظ‌های رهبری نشان می‌دهد خاکریز هنر انقلاب سوراخ است

مقام معظم رهبری تنها آخوند و تنها مسئول در انقلاب بودند که به تولید آثار دفاع مقدس و انقلاب تاکید داشتند. ایشان با مطالعه آثار نوشته شده در این زمینه و نوشتن تقریظ‌های مختلف بر این منابع می‌خواهند بگویند که خاکریز هنر انقلاب اعم از رمان و سینما سوراخ است و باید ترمیم شود.

صادق آهنگران

مردم شناسی آهنگران به مثابه یک رسانه

میزگرد «مردم شناسی آهنگران به مثابه یک رسانه» با حضور دکتر فیاض و دکتر کوثری روز یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳-۱۵ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می گردد.

((شمس الضحی))

محسن نفر در این قطعه از فرم های سنتی سینه زنی، نوحه خوانی و تاحدودی از بیان جمعی خانقاهی استفاده نموده است. این قطعه تنها برای یک تار و ارکستر تار به همراه خواننده و همخوانی تنظیم گردیده که این خود به لطف تازگی قطعه کمک شایانی نموده است

هجوم

پروانه ها، ملخ ها و موریانه ها

اکنون که قوای دفاعی انقلاب مهار شده بود و بعد نفی و سلب و رد انقلاب مستضعفان و اسلام پابرهنگان به ملخ های مهاجم معطوف شده بود لازم بود تا وجه اثبات و ایجاب آن نیز تناسبی با وجه سلبی تحریف شده آن پیدا کند. ملخ ها مانع حرکت بودند. ولی حرکت به سوی کدام هدف ؟ عدالت ؟ نه!

سونوریته متفاوت تار محسن نفر

آلبوم‌های یاس و خاکستری آبی از آخرین کارهای منتشره ایشان است. از نکات دیگری که در آثار او جود دارد آهنگسازی و تنظیم قطعات به صورت سلو و ارکستر است

یوسف اسلام

«يوسف اسلام»، هنرمند مسلماني كه سالهاي پيش با نام جهان‌آشناي «كت استيونس» شناخته مي‌شد، نزديك سي سال است كه ثروت و عمر و عقيدة خود را در آيين و ديني نهاده كه زندگي او را نجات بخشيده است.

دکتر مجید شاه حسینی

برائت از هنر بی‌درد مسلمان‌نماها

حتماً یک عده مسلمان‌ها هم بودند که در اقلیت یک نگره‌ی هنری را دنبال می‌کردند، ولی ره‌گفت غالب نبود. این آن میراث پیش از انقلاب است و جالب اینجاست که حضرت امام (ره) در منشور هنرمندان از هر دو با زبان خاص عارفانه‌ی خودشان تبری می‌جویند و نیز از هنر بی‌دردی که بعضی از مسلمان‌نماها داشتند.

منشور تجدید عهد هنر

اگر چه از یک سوی هنر را به وصف «زیبایی» و «پاکی» ستوده اند، اما از سوی دیگر، بر خلاف مشهورات و مقبولات رایج در مجامع هنری، زیبایی و پاکی را اموری دانسته اند که اصلاً به اعتبار تعهد و امانتداری وجود پیدا می کند. معنای این سخن این است که اگر هنری مبارزه جو نباشد لاجرم زیبا و پاک هم نیست. مگر میان «مبارزه» و «زیبایی و صفا» چه نسبتی موجود است که امام اینچنین فرموده اند؟

جالا آل احمد

غمی دیگر/ هنر از منظر جلال آل احمد

اگر می‌خواهی با شعر تفن‍ّن كنی یا اگر می‌خواهی وقت بگذرانی، و یا اگر این را هم وسیله‌ای می‌دانی كه سری توی سرها درآوری ـ كور خوانده‌ای. در این ولایت كار جهاد است. جهاد با بی‌سوادی ـ با فضل‌فروشی ـ با فرنگی‌مآبی ـ با تقلید ـ با دغلی ـ با نان به نرخ روز خوردن با بلغمی مزاجی… حالا اگر مردی، این گوی و این میدان.

جریان شناسی هنر اسلامی

جریان شناسی نظری هنر اسلامی

در فضای تئوریک و مبناپردازی در باب هنر اسلامی ایرانی، با رویکردهای متفاوت و بعضاً متناقضی روبهرو هستیم که گاه بازار تفکّر و تعمّق در این باره را آشفته و متشتّت جلوه میدهد.

گرافیک انقلاب

گرافیک و انقلاب اسلامی

مخاطب هنر گرافیک مردم بوده اند؛ عامّه ی مردم، و این امر صفتی است لاینفک از ذاتِ آن. اگر گرافیک را از مردم جدا کنند، چیزی بر جای نمی ماند.

جزوه شاهنگیان

آقای خامنه ای، گلویم را بوسیدند

بخشی از جزوه: سرودی ساخته بودم که می‌گفت: «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار». یک روز در نماز جمعه داشتیم آن را می‌خواندیم. آقای خامنه‌ای آن موقع امام جمعه بودند. تشریف آورده بودند بالا تا بچه‌ها سرودشان تمام شود…

کتاب آهنگران

«آهنگران» به مثابه یک رسانه تمام عیار

حاج صادق آهنگران در دوره جنگ از قامت شخصی به درآمد و به سرعت تبدیل به رسانه شد؛ رسانه ای استعاری موسوم به «بلبل خمینی» که بارها و بارها دشمن در صدد خاموشی آن بود و حتی می‌کوشید با شایعه شهادت او روحیه رزمندگان ایرانی را تضعیف کند. راستی کدام رسانه دیگر به جر آهنگران این چنین حیات استراتژیکی داشته است که زنده ماندنش باعث تقویت امنیت ملی باشد!

محسن صفایی

راز موسیقی انقلاب و انقلاب در موسیقی

براي همه كساني كه بعد از انقلاب متولد شده اند يكي از نزديك ترين راه هاي انس با اين شگفت حادثه انقلابي دوران ما، همين شنيدن و پخش مكرر سرودهاي انقلابي بوده است. شايد اين سرودها به ضميمه تصاويري كه همراه با آن هر سال از تلويزيون پخش مي شود به زبان جامعه شناسي يكي از اركان جامعه پذيري نسل پساانقلابي بوده باشد.

آلفرد هیچکاک

چرا شهید آوینی با انتشار «هيچكاك هميشه استاد» موافقت کرد؟

یك روز به مرتضي گفتم: اين طور نمي‌شود كه روشنفكران هر كاري مي‌خواهند انجام دهند و ما هم بي‌كار بنشينيم. ما فقط داريم نقد مي‌كنيم و بساط آنها را به هم مي‌ريزيم اما اين كافي نيست، ما بايد يك الگوي جايگزين مطرح كنيم. الگوي داخلي‌مان كه سينماي جنگ است، بايد يك الگوي ديگري را هم در زمينه سينماي خارجي مطرح كنيم.

حوزه هنری

آلاچیق هنر انقلاب

صبح هنر، می‌توان به بررسی مفهومی یا مصداقی «هنر و ادبیات دینی» نشست و از کنار «هنر و ادبیات انقلاب اسلامی»، که مهم‌ترین و منسجم‌ترین تجلی هنر و ادبیات دینی در روزگار ما است،...